Annons

Bilder upplevs mörkare i diverse bildvisningprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarpa

Avslutat medlemskap
Bilder som öppnas/visas i t.ex. Windows fotovisare är betydligt mörkare än de som visas i Photoshop har jag märkt. Jag stöter på samma problem i Windows Explorer 8.0 och i Opera 11.

Jag har sett att andra har haft samma problem. Deras lösning var att ändra färgprofil.

När jag laddar upp bilder på nätet, konverterar jag om färgrymden till sRGB IEC61966-2.1, samt ändrar till 8-bitsläge.

Min skärm är kalibrerad. Jag använder X-Rite i1 Display 2. Mina inställningar vid kalibrering är,

White point - 5500
Gamma - 2.2
Luminance - 120

I Photoshop har jag min färdiga bild och i samma fönster har jag en skärmdump av samma bild, men från Windows fotovisare. Jag använder pipetten för att sätta vitpunkten och får då olika värden. I "originalbilden" får jag värdet, R12 G12 B12. Men i den andra, R5 G5 B5.

Varför kan det skilja sig så pass mycket mellan två program? Vad kan man göra för att undvika detta?

I den bifogade bilden ser man en klar skillnad. Bilden till höger har jag ljusat upp extremt mycket. Försök bortse från de utfrätta partierna. Photoshopversionen är ett mellanting. Har jag otur så är det bara jag som märker av detta.

Bilagor

• 12.jpg
    12.jpg
    18.7 KB · Visningar: 271
Ta bort profilen

De program du nämner har nog inte möjlighet att visa profil, eller ska man kanske säga, de har sin "egen".
Du kringgår problemet genom att ta bort profilen helt i "spara för web", så kommer dom visas "så bra som dom kan" i dom programmen och OK i sådana som kan hantera profiler.

/ Mats G

Du kringgår problemet genom att ta bort profilen helt i "spara för web", så kommer dom visas "så bra som dom kan" i dom programmen och ok i sådana som kan hantera profiler.

Jag ändrade färgprofilen till "Monitor RGB", profilen som skapades vid skärmkalibreringen, och det fungerar.

låt bilden vara taggad i s-rgb inte i din skärmprofil, ser du bilden ok i Photoshop så betyder det att dina andra visningsprogrammen inte färghanterar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar