Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder till tryckeri - cmyk profil

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej jag skall leverera ett antal bilder till en kund som sätta en sida i en tidning. Sidan skall sedan skickas vidare till ett tryckeri. Jag brukar vanligtvis leverera bilder i Adobe rgb 240 - 300 ppi jpeg högsta kvallité. Kunden vill ha bilderna i CMYK 200 dpi.
Min fråga är om jag behöver tryckeriets cmyk profil för att kunna konvertera bilderna? Är det inte praxis att leverera bilder i jpeg samt adobe rgb till tryckeri?
Vänligen / Paulo
 
Är det inte praxis att leverera bilder i jpeg samt adobe rgb till tryckeri?
I alla fall till producenten. Nu för tiden brukar man ju ha hela flödet och produktionen i rgb, tills man skickar pdf-erna till tryckeriet.

Kolla om det inte är så att din kund har missuppfattat saken.
 
Hej
Praxis är att beställaren hänvisar till lämplig profil. Med tanke på upplösningen så verkar det röra sig om tidningstryck så då borde TU fargpressen_v3.icm vara den som stämmer bäst. Den kan du ladda ner från Tidningsutgivarnas hemsida.
Men kolla med din beställare först. Det är inte omöjligt att hen har fått nåt om bakfoten.
 
Hej jag skall leverera ett antal bilder till en kund som sätta en sida i en tidning. Sidan skall sedan skickas vidare till ett tryckeri. Jag brukar vanligtvis leverera bilder i Adobe rgb 240 - 300 ppi jpeg högsta kvallité. Kunden vill ha bilderna i CMYK 200 dpi.
Min fråga är om jag behöver tryckeriets cmyk profil för att kunna konvertera bilderna? Är det inte praxis att leverera bilder i jpeg samt adobe rgb till tryckeri?
Vänligen / Paulo

Det låter som ett ovanligt arbetsflöde, åtminstone för mig.

Normalt för min del är att den som producerar trycksaken ser till att det blir rätt CMYK-profil. Om jag enbart ska leverera bilder så levererar jag dem RGB-format.

När jag producerar tryckoriginalet (PDF-filen) ser jag till att det görs med den profil tryckeriet vill ha.

Även för mig låter det som att den du pratat med fått det lite om bakfoten.
 
Som beställare skulle jag nog föredra att få bilderna i AdobeRGB och JPG. Då har jag större kontroll över CMYK-ningen och kan göra de justeringar och tryckanpassningar som fotografen inte kan ha överblick över. Dessutom har jag kanske fler fotografer inblandade i produktionen.

Det är bra om beställaren anger vilken upplösning bilden ska ha, helst uttryckt i bredd x höjd och ppi.
 
Som beställare skulle jag nog föredra att få bilderna i AdobeRGB och JPG. Då har jag större kontroll över CMYK-ningen och kan göra de justeringar och tryckanpassningar som fotografen inte kan ha överblick över. Dessutom har jag kanske fler fotografer inblandade i produktionen.

Det är bra om beställaren anger vilken upplösning bilden ska ha, helst uttryckt i bredd x höjd och ppi.

det räcker om beställaren anger upplösning i bilden = antal pixlar längd x bredd
ppi/tum är oväsentligt
 
det räcker om beställaren anger upplösning i bilden = antal pixlar längd x bredd
ppi/tum är oväsentligt

Det är såklart det allra enklaste vilket definitivt också ger minst upphov till missförstånd och funderingar. Således att föredra. Klart och entydigt. Ett alternativt sätt kan dock vara exempelvis 10x15 cm vid 300 ppi
 
det räcker om beställaren anger upplösning i bilden = antal pixlar längd x bredd
ppi/tum är oväsentligt

Jag tycker som följer: Ett cm-mått och upplösning otroligt mycket mer givande än pixlar (som ju funkar på skärmar). Trycksaker baseras på L x B i en längdenhet och upplösning. Hur många procent måste du dra upp (eller ner) en 4230x5000px bild om den ska vara 25x30cm tidningstryck (300dpi)? Nä just det - det är mycket lättare om även ingångsvärdena är i samma enhet som slutresultatet.
Ett annat problem är att när man får en bild som är ett visst pixelmått är den ofta i 72dpi i PS. Montera den i InDesign och den ser ut att fylla en 70x100 utan problem (i 100% enligt Ind). När du ska skicka till tryck så varnar helt plötsligt Acrobat för lågupplöst bild. Om man redan från början ställt om den till 300dpi så hade jag upptäck när jag monterade bilden att den inte räcker i storlek och hade kunnat se i InDeisgn hur många procent jag måste dra upp den och om det går att interpolera eller om jag måste göra en ny design.

Kalla mig gammeldags... Men orka sitta och öppna PS varje gång och räkna på varje bild. Äter ju upp en evig massa tid.



/
 
Sant att det i princip räcker med antalet pixlar. Man kan ju göra vilken upplösning av dem som man vill - och få den storlek uttryckt i bredd x höjd som då blir.
Men i trycksaksproduktion arbetar man i fysiska enheter som ovan påpekats. Till och med i specifierade moduler, som i dagstidningar till exempel där annonser skapas i sådana moduler. Och hur praktiskt är det inte då att ha både fysisk storlek och upplösning i bilden på en gång.
Dessutom har vi att tänka på olika upplösningar beroende på tryckteknik så, fotograf, fortsätt leverera i bred x höjd och önskad upplösning.
 
bildens storlek/upplösning = antal pixlar läng x bredd ÄR upplösning i olika medier/ppi/tum dpi/tum = vad bilden skall användas till skall därmed anpassas till faktisk storlek = antal pixlar
Det är bara antal pixlar längd x bredd som bestämmer bildens fysiska storlek och i den upplösning som bilden sedan skrivs ut eller trycks trycks i.
 
Jag tycker som följer: Ett cm-mått och upplösning otroligt mycket mer givande än pixlar (som ju funkar på skärmar). Trycksaker baseras på L x B i en längdenhet och upplösning. Hur många procent måste du dra upp (eller ner) en 4230x5000px bild om den ska vara 25x30cm tidningstryck (300dpi)? Nä just det - det är mycket lättare om även ingångsvärdena är i samma enhet som slutresultatet.
Ett annat problem är att när man får en bild som är ett visst pixelmått är den ofta i 72dpi i PS. Montera den i InDesign och den ser ut att fylla en 70x100 utan problem (i 100% enligt Ind). När du ska skicka till tryck så varnar helt plötsligt Acrobat för lågupplöst bild. Om man redan från början ställt om den till 300dpi så hade jag upptäck när jag monterade bilden att den inte räcker i storlek och hade kunnat se i InDeisgn hur många procent jag måste dra upp den och om det går att interpolera eller om jag måste göra en ny design.

Kalla mig gammeldags... Men orka sitta och öppna PS varje gång och räkna på varje bild. Äter ju upp en evig massa tid.



/




ta reda på vilken cmyk profil som beställaren använder
cmyka bilden om beställaren proppsar på att få den i cmyk
leverera en bild i tillräcklig upplösning längd x breddd som klarar beställarens krav= 200dpi/tum och bildstorlek i cm, om inte exakta cm krav anges leverera i största storlek så får beställaren själv anpassa bilden, därmed har beställaren egen frihet att göra vad den vill inom bildens upplösningsmått
 
Senast ändrad:
Du måste inse att de flesta bildbeställare är mindre vana vid detta med RGB, profiler, konverteringar med mera än vad en fotograf är, eller åtminstone bör vara. Om de vill att du ska skicka den i CMYK, konvertera den till en stor CMYK-profil, som ISO Coated v2. Om tryckeriet sedan trycker på ett lättbestruket eller obestruket papper är det lätt för dem att konvertera den till denna mindre tryckprofil.

Samtidigt blir din kund glad.
 
Du måste inse att de flesta bildbeställare är mindre vana vid detta med RGB, profiler, konverteringar med mera än vad en fotograf är, eller åtminstone bör vara. Om de vill att du ska skicka den i CMYK, konvertera den till en stor CMYK-profil, som ISO Coated v2. Om tryckeriet sedan trycker på ett lättbestruket eller obestruket papper är det lätt för dem att konvertera den till denna mindre tryckprofil.

Samtidigt blir din kund glad.

känns ibland som även många fotografer svarar helt godtyckligt när det kommer till trycksaker. Många yngre har nog aldrig satt sin fot på varken en repro eller i ett tryckeri. Det BORDE de göra - det finns en verklighet utanför fotografens och den hippa webbyråns. Det finns andra slutanvändare av bilderna som faktiskt även de vet exakt vad de sysslar med och har specifika krav. Ryktet om papprets död är betydligt överdrivet...
/
 
Det BORDE de göra - det finns en verklighet utanför fotografens och den hippa webbyråns. Det finns andra slutanvändare av bilderna som faktiskt även de vet exakt vad de sysslar med och har specifika krav. Ryktet om papprets död är betydligt överdrivet...
/

Instämmer fullt ut. Som fotografer ska vi ju inte bara kunna ta bra bilder, vi ska ju kunna fungera som experter och konsulter för våra bildköpare. Det är ju vi som ska veta hur bilder ska användas för att de ska så bra ut som möjligt.
 
Instämmer fullt ut. Som fotografer ska vi ju inte bara kunna ta bra bilder, vi ska ju kunna fungera som experter och konsulter för våra bildköpare. Det är ju vi som ska veta hur bilder ska användas för att de ska så bra ut som möjligt.

Vad jag kan minnas har jag i egenskap av fotograf aldrig fått frågan att lämna en färdig-cmykad bild.

Däremot har jag i egenskap av originalare och den som levererar originalet till tryckeriet sett till att min fil är anpassad enligt tryckeriets önskemål.
 
Men även om du lämnar RGB måste du ju veta om din bild kommer tryckas bra. Därför skapade vi som arbetade med felboken.se myntat begreppet CMYK-vänlig RGB-bild. Då måste man kunna softproofa mot rätt tryckprofil. Vad jag känner till är det bara Photoshop, inte Lightroom eller Elements, som klarar av det.
 
Intressant diskussion. Min blygsamma erfarenhet är att den "hippa byrån" mfl då och då saknar en del upplysningar man vill ha för att leverera rätt. Om det beror på okunskap eller annat låter jag vara osagt.Tryckerierna däremot är nästan alltid mycket samarbetsvilliga och hjälper en när man är villrådig över nåt.Både jag och tryckeriet har ju ett stort intresse i att arbetet ska gå så smidigt som möjligt och att resultatet ska bli bra som det bara kan. Ett viktigt verktyg i detta arbete är telefonen. Använd mer telefon!

(Delar Martinators synpunkter och det som Stefohl skriver är väl att betrakta som axiomer :))
 
Jag har varit med att bygga upp ett antal bildbanker för universitet och företag, det förekommer så mycket missuppfattningar och konstiga beslut angående bilder , vilken typ, vilken färgrymd, cmykade eller inte, senast var det att ändra bildflödet för ett internationellt företag som av någon anledning hade fått för sig att alla produktbilder skulle läggas i en cmyk profil och TIF vilket medförde att jag fick bla skicka 1,2 GB bilder efter en fotografering innan vi ändrade bild bildflödet tillett mer paraktiskt
 
ovan skall vara mer praktiskt och inte i paraktiskt bildflöde, dvs att lägga dom i jpg och i lämplig kompression och inte i cmyk eller TIF .
 

Bilagor

  • DSC_1342 kopia.jpg
    DSC_1342 kopia.jpg
    111.5 KB · Visningar: 46
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.