Annons

Bilder till pdf-album

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej
Jag har scannat av min mormors gamla fotoalbum. Tänkte vara snäll och lägga in dom i min mors och mormors ipad som pdfer så att de kan bläddra smidigt i dem. Jag har scannat av alla sidor inklusive fram/baksida och skulle vilja göra dem till snygga pdfer.

Enda sättet som jag lyckas komma på är att slänga in dom i word och sedan exportera som pdf. Visst det fungerar men albumen är fyrkantiga och jag vill ogärna få med de vita kanterna uppe/nere som blir om jag bara lägger in en bild på var sida.

Jag har både mac och pc. Bilderna ligger i jpg format nu. Alla från respektive album har samma storlek.

Hoppas någon har ett tips.

Vänliga hälsningar Johan Sjögren
 
Tack! Laddade ner trialversionen. Funka kanon men jag fick massor med grått runt sidorna. Ska se om det går att ändra kanske.
/Johan
 
Tack! Laddade ner trialversionen. Funka kanon men jag fick massor med grått runt sidorna. Ska se om det går att ändra kanske.
/Johan

Du bestämmer själv storleken vid exporten till PDF. Se till att ange ett antal pixlar med samma förhållande som dina scans.

Säg att dina scans är A4 så kan du t ex ange 2100x 2970 pixlar för att få dem i samma relation.
 
Du bestämmer själv storleken vid exporten till PDF. Se till att ange ett antal pixlar med samma förhållande som dina scans.

Säg att dina scans är A4 så kan du t ex ange 2100x 2970 pixlar för att få dem i samma relation.

Om nu tanken är att visa bilder på en iPad, kan det ju vara läge att ställa in så att måtten blir 1024x768 pixlar.
 
Om nu tanken är att visa bilder på en iPad, kan det ju vara läge att ställa in så att måtten blir 1024x768 pixlar.

Tack - jag missade att målet var ipad.

Då finns det väl två varianter, antingen beskärna de scannade bilderna så att de motsvarar 4:3 format eller så får man acceptera lite grått runt omkring.

Och som sagt, är slutmålet en iPad finns ju ingen anledning att göra dem alltför pixeltunga.
 
Tacktacktack! Missade det och höll på att ge upp men när jag såg ert så tittade jag igen och hittade! Funka jättebra. Nu blir familjen glad.

Min mor köpte en iPad till min 89åriga mormor. Och hon tycker den är toppen. Läser tidningar, spelar små spel och nu då även tittar på gamla bilder. Tack för hjälpen. Forum är bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.