Annons

Bilder till magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

bäckman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fått i uppdrag att plåta en porträttbild samt en produktbild,
sammanlagt alltså 2 bilder som ska levereras till företaget.
De ska använda bilderna i en artikel i ett magasin (företagets tidning)

Jag har f-skattebevis och ska nu skriva ett prisförslag. Jag kommer ta
timpris på fotograferingen på plats, men är osäker på hur mycket jag kan
ta betalt per bild (dessa kommer levereras bildbehandlade). Magasinet kommer att tryckas i 1800 ex och ges ut i flera länder.

Väntar på min beställda pris och rätt FOTO från blf så har inte kunnat hitta något riktpris. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack!
 
Det är nog lite ovanligt att ta betalt både för tid och per bild. Normalt debiterar man per timme på ett uppdrag och tar betalt per bild i övriga fal.
 
Jobbet lägger man ju ner. Säg att det tar en timme att fotografera -sen
är det ju en väldig skillnad om de vill ha en bild på CD att använda till hemsidan eller om de vill ha 10 bilder som ska användas i tryck.

Är det då ovanligt att man tar olika pris beroende på bilderna i efterhand? Jag lägger ju ner olika mycket tid i efterbehandling om det är 1 eller 10 bilder, eller du menar att jag då tar betalt för tiden jag lägger ner på bildbehandling men att bilderna ingår, oberoende av vad de används till? Känns inte riktigt rimligt tycker jag, eller tänker jag helt fel?

Tack
 
Det vanliga är nog, som sagt, att man tar betalt för sin tid. Inklusive det efterarbete som krävs för just den aktuella användningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.