Annons

Bilder till gästers mobiler.

Produkter
(logga in för att koppla)

eagle one

Medlem
Jag ska fotografera gäster på en tillställning och sedan överföra bilderna till gästernas mobiler för att dom ska lägga ut sin bild på Instagram. Jag har en Nikon D800 och dator USB-kopplad till kameran. Min tanke är att bilderna ska automatiskt föras över från datorn till ett album på nätet där gästerna får hitta sin bild och själv ladda ner den till sin mobil.

Hur ska man gå tillväga? Vilka programvaror behövs?
 
Jag ska fotografera gäster på en tillställning och sedan överföra bilderna till gästernas mobiler för att dom ska lägga ut sin bild på Instagram. Jag har en Nikon D800 och dator USB-kopplad till kameran. Min tanke är att bilderna ska automatiskt föras över från datorn till ett album på nätet där gästerna får hitta sin bild och själv ladda ner den till sin mobil.

Hur ska man gå tillväga? Vilka programvaror behövs?

Om bilderna löpande läggs över på en dator med uppkoppling bör du väl kunna synkronisera mappen med t.ex. dropbox eller annan molntjänstmapp som du delat med gästerna? Då blir de tillgängliga direkt vid synkning.

Har inte gjort det själv, men låter som att det bör kunna gå på det sättet tycker jag.
 
Det smidigaste, men inte helt enkla att få till, är att använda Google+, Om man skapar ett event kan alla bilder som tas på eventet delas till alla deltagarna. Kräver dock tre saker, A) att alla har ett Google-konto, B) att alla går med i eventet och C) att du manuellt lägger upp bilderna.

Annars som ovanstående sa, lägger över och tanka upp i någon molntjänst. Dela mappen till deltagarna. Gör man mappen med behörighet "alla med länk" går det enkelt att göra länken till en QR-kod alla kan scanna så går det snabbt och smidigt!
 
Om du har en publik server, egen domän eller kan tänka dig att hosta en server på din dator på platsen skulle jag kolla på Lychee.

https://lychee.electerious.com

Den kan automatisk importera från andra kataloger, från Dropbox etc. du kan sätta upp album som är öppna och publika eller låst med lösen eller vara dolda. Det finns också lite skript att nyttja för enklare import från annat plats eller system.
Även automatiskt från FlashAir wifi-kort finns.

Den kräver dock en weberver med php och mysql där albumet ska hostas.

Den är ren, snygg och funkar bra för besökare både med mobil och på dator.

Jag använde den och den funkar strålande för de små delningsjobben vid sammankomster.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.