Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna med ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomaz

Aktiv medlem
Är det någon som har reportagebilder tagna med ringblixt eller vet någon hemsida där det finns?
Jag ska visa en kund hur effekten av ringblixt blir.

/Tomaz

Endast nackdelar?

Som glad amatör, har jag tagit del av artiklarna ovan, men kan absolut inte se fördelen med ringblixt

Någon som vill ge mig någon fördel?

// Anders

Ringblixt är ett enkelt sätt att få skuggfritt ljus utan att behöva lägga tid på ljussättning. Jag tycker personligen främst att det är något för tandläkare, poliser och andra som snabbt behöver kunna dokumentera små föremål, eftersom ljuset blir rätt fult. Men många använder ringblixt som generell makrobelysning och ibland blir det även trendigt inom modefotografi.

jimh skrev:
Ringblixt är ett enkelt sätt att få skuggfritt ljus utan att behöva lägga tid på ljussättning.

På bilderna, i nämnda artiklar, ovan ser det mer ut som skugga överallt, det var därför jag inte kunde förstå idén med ringblixt.

// Anders

Natur med ringblixt.

En av fördelarna med ringblixt vid naturfoto är att du kan ta extrema närbilder och blända ner precis så mycket du vill. På väldigt nära håll blir det krångligt och otympligt att använda en stor blixt. Dessutom är det lättare att få ett jämnt ljus efterssom ljuset kommer från flera håll. Sileshåret och spindeln på denna sida är tagen med ringblixt. (dock inga extremnärbilder)
Här

Re: Natur med ringblixt.

Tonyeagle skrev:
En av fördelarna med ringblixt vid naturfoto är att du kan ta extrema närbilder och blända ner precis så mycket du vill. På väldigt nära håll blir det krångligt och otympligt att använda en stor blixt. Dessutom är det lättare att få ett jämnt ljus efterssom ljuset kommer från flera håll. Sileshåret och spindeln på denna sida är tagen med ringblixt. (dock inga extremnärbilder)
Här

Kan verkligen förstå användningsområdena vid MACRO, vad jag förstår används det även vid rättmedicinsk verksamhet(ser ju CSI). Står överst på min önskelista till jul(de är ju inte precis gratis).

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar