Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder per sekund med 7D+580EXII

Produkter
(logga in för att koppla)

flossy666

Aktiv medlem
Har en grej jag inte begriper mig på. Jag sprutar på med 7D i 8fps som vanligt. Sen tänker jag att jag ska ha blixt, så jag testar med 580EXII på manuell, och 1/128 output. I min hjärna borde det inte bli någon skillnad givet hur high speed sync fungerar. En 580 har uppenbarligen inte några problem att spruta precis hur snabbt som helst. Tom såpass att det ger konstant sken. Och med så exakt sync att den pallar att hänga med en tight ridå hela vägen. Men när jag provar så blir bildhastigheten markant lägre.
Vad är det som händer? Är det en säkerhetsgrej för att undvika överhettning? Man kan ju trots allt skjuta hundratals i rad..
Eller är det nåt annat jag inte förstår än?
Snälla förklara.

Eller är det nåt annat jag inte förstår än?
Snälla förklara.

Bildprocessorn i kameran måste ju helt plötsligt hantera blixten också, vilket stjäl prestanda, vilket sänker bildhastigheten. Såvittjagvet kan 1D-modellerna köra i full fart även med blixt.

Det är likadant på Nikonsidan. Det är enbart D700 och D3-modellerna som inte behöver "sakta ner" när de skall styra en blixt också. (Förresten, jag VET inte om det gäller D7000 också).

Om det är blixten som är flaskhalsen pga. uppladdning eller överhettning så fortsätter kameran skjuta även om blixten inte går av (både ttl/manuellt). Så troligtvis är det en begränsning i din 7D, varför vet jag inte.

ANNONS