Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på snedden, sedan när?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sortman

Medlem
Efter att ha varit helt avkopplad från fotografering i 25 år har jag, efter att ha skaffat en digis, börjat jämföra fotografering i pressen i dag med "i går" Under den tid då jag levererade bilder till pressen var det absolut förbjudet att hålla kameran snett. I dag tycks det vara legio.
Otaliga är de bilder som publiceras på sniskan.
Inget fel i det. Det kan vara bra vid porträtt i miljö där man vill minska bakgrundens inflytande på bilden. Det kan även skapa spänning i en komposition.
Men frågan är: Har det inte gått slentrian i detta?
Är det ett mode som kommer att ersättas av något annat, och i så fall vad?
 
Ibland är sneda bilder ett sätt att få in olika bildelement i bilden eller för att få en tajtare komposition. Det är bra.

Ibland känns det som ett slarvigt sett att få lite dramatik i en tråkig bild. Det är dåligt.

Så ser jag det i alla fall.
 
Håller med dig fullständigt. inte nog med att bilderna är snea man använder dessutom kraftiga vidvinklar ,så folk på sidorna av bild ser helt vanställda ut
Mvh Bengt
 
vidvinkel....

Faktum är att jag saknar en riktigt bra vidvinkel.
Mina gamla leicagluggar passar inte min digis.
Jag saknar något motsvarande en 28:a eller 24:a och jag är inte rädd för att "dra sönder folk" i kanterna på bilden men har alltid försökt att göra det med urskiljning. Man kanske kan säga att jag inte är konsekvent, klankar på snea bilder men älskar vidvinkel.....
 
bassa skrev:
Håller med dig fullständigt. inte nog med att bilderna är snea man använder dessutom kraftiga vidvinklar ,så folk på sidorna av bild ser helt vanställda ut

En viss respektlöshet kan nog vara nyttigt. Det är trots allt inte pressfotografens uppgift att ta snygga bilder av folk utan att ta bilder som säger något.

Men precis som med sneda bilder bilder kan extrema vinklar vara ett sätt att kryda en annars intetsägande bild.

Den här bilden av Per Nuder blev lite kul, men för extrem för att använda i tidningen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/656704.htm?set=lp

Men den här bilden av Danmarks statsminister har visat sig vara bra till mycket:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/513222.htm?set=lp
 
Jag gillar naturligtvis vidvinkel också,men det är inte 28 eller 24 jag pratar om om man kollar dagstidningarna i dag,även om det har minskat,lutar väggar mäniskorna möbler allt.Det måste röra sig om 18mm som används i fel sammanhang Tycker Jag
Mvh Bengt
 
De extrema vidvinklarna har faktiskt minskat med digitaltekniken. Men visst borde fler sluta köra med max vidvinkel av slentrian.

En extrem vidvinkel glesar ofta upp bilden och gör den spretigare. Ofta bättre att backa ett steg och använda mer moderat vidvikel.
 
Sortman skrev:
Efter att ha varit helt avkopplad från fotografering i 25 år har jag, efter att ha skaffat en digis, börjat jämföra fotografering i pressen i dag med "i går" Under den tid då jag levererade bilder till pressen var det absolut förbjudet att hålla kameran snett. I dag tycks det vara legio.
Otaliga är de bilder som publiceras på sniskan.
Inget fel i det. Det kan vara bra vid porträtt i miljö där man vill minska bakgrundens inflytande på bilden. Det kan även skapa spänning i en komposition.
Men frågan är: Har det inte gått slentrian i detta?
Är det ett mode som kommer att ersättas av något annat, och i så fall vad?


Sannolikt trend...
i brist på annat....viktigt... ;)

Och det finns säkert någon som kan förklara det konstnärliga i det..! ;)
"Alla blir saliga på sin fason"..! ;)

Jag tror, att det inte är så kul att vara tidningsfotograf, plåta saker på beställning!!!

Man vill nog vara någon annan stans....
Man är ju fotokonstnär!! ;) ;)

Å vad gör man då i det vardagliga ekorrhjulet" för att visa "JAG ÄR HÄR! ;)

Man lutar kameran!!!! ;)

Ok, jag vet,
jag vet, visst är det litet hårddraget,
men tror ändå att någon liten sanning...... ;)
finns i det!

Visst har det funnits bildlutare tidigare..
Aleksandr Rodchenko tex.
Men då va det litet annat bakom,
inte bara att illustrera en text...suck! ;)

En känd rysk regissör sa en gång: "När man börjar zooma onödigt med kameran, byta vinklar, luta kameran...
då undrar jag vad man försöker dölja... ;)

Men som sagt, sannolikt en bildlutartrend!

B)
 
Re: Re: Bilder på snedden, sedan när?

Benganbus skrev:
Sannolikt trend...
i brist på annat....viktigt... ;)

Och det finns säkert någon som kan förklara det konstnärliga i det..! ;)
"Alla blir saliga på sin fason"..! ;)

Inget blir automatiskt för att det är sned horisont. Men att säga att man aldrig tar sneda bilder tycker jag är att begränsa sig i onödan. Jag tar bilder på snedden om det är mest lämpligt.

Vissa motiv fyller bilden bäst på snedden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/624209.htm?set=lp

Jag tror, att det inte är så kul att vara tidningsfotograf, plåta saker på beställning!!!

Man vill nog vara någon annan stans....
Man är ju fotokonstnär!! ;) ;)

Att plåta på beställning passar inte alla. För mig handlar tidningsfotografering om att berätta, och det är det roligaste jag vet. Jag får jberätta viktigare saker för fler än vad annars skulle vara fallet.

Vissa tidningar är friare än andra. Jag får oftast väldigt fria händer med endast lösa ramar. Det är så jag fungerar bäst och därför de anlitar just mig.

Men skulle jag jobba på en tidning som inte accepterade mina bilder som de ser ut skulle det bli svårt för mig. Men så jobbar jag inte heller på Expressen.
 
Jag har egentligen inget emot att bilderna läggs på skrå. Det jag inte gillar är att en del fotografer har satt detta i system, vare sig det passar eller ej.
Sen har Bengt haft tur som skaffat en sån skicklighet att han ges fria händer. Skickligheten gäller föresten alla som varit i gång i denna debatt. Jag är imponerad av era alster. Måtte jag åter få en sån inspiration att jag kan närma mig den kunskapen.
"På min tid" gavs mig stora friheter i bildberättandet men nu finner jag det svårt att komma igång utan att ha ett riktigt uppdrag i botten. ,Jag låter mig inspireras av era bilder i hopp om att liite närma mig den kompetensen.
 
Sneda bilder är väl som sagt inget nytt. Jag bläddrade just i Robert Franks The Americans och hittade flera sneda bilder. Kanske har "modet" gått i vågor lite. Jag har själv för mig att det sas att man skulle hålla kameran rakt när jag började fota i början av 80-talet. Nu kan jag ibland störa mig lite på att jag är lite väl låst vid raka bilder och får tänka på det. För ibland fungerar det som sagt bättre med sneda bilder.
 
"Jag heter Olle och jag är kameratiltare"

Så illa är det men jag är iaf medveten om det. Självklart tycker jag att det ibland är helt berättigat att vrida och vända lite men jag har upptäckt att jag gör det på tok för ofta.

Ett exempel är denna bilden och de fyra kommande (http://www.ollesandstrom.com/fotoalbum/v/Resefotografier/Filippinerna) . Det är nästan så mycket att man blir lätt sjösjuk när man kollar på bilderna. Så här i efterhand så funderar jag på vad jag egentligen höll på med :) Framöver så ska jag jobba på att minska andelen snea bilder.
 
Re: Re: Re: Bilder på snedden, sedan när?

froderberg skrev:
Inget blir automatiskt för att det är sned horisont. Men att säga att man aldrig tar sneda bilder tycker jag är att begränsa sig i onödan. Jag tar bilder på snedden om det är mest lämpligt.

Vissa motiv fyller bilden bäst på snedden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/624209.htm?set=lp



Att plåta på beställning passar inte alla. För mig handlar tidningsfotografering om att berätta, och det är det roligaste jag vet. Jag får jberätta viktigare saker för fler än vad annars skulle vara fallet.

Vissa tidningar är friare än andra. Jag får oftast väldigt fria händer med endast lösa ramar. Det är så jag fungerar bäst och därför de anlitar just mig.

Men skulle jag jobba på en tidning som inte accepterade mina bilder som de ser ut skulle det bli svårt för mig. Men så jobbar jag inte heller på Expressen.




Nu e de nog så att det finns fotografer,
som du Magnus,
där jag inte är det minsta orolig för "snea" bilder,
för dyker dom upp hos dig,
då passar dom perfekt in i bildens komposition/sammanhang!! :)


Och så...
kunde inte låta bli...ursäkta!! :)
(Å den e inte sne!!!!!)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/598825.htm
Om man säger så här om bilden,
vissa bilder önskar man att man hade tagit själv...suck!




Men tror ändå på min teori ;)
om ropet: "se mig, jag finns, bekräfta mig!! ;)
för några "oupptäckta konstnärer!!" ;) ;)

Men,
visst finns det tillfällen då bilder "skall lutas", det tror jag säkert!! ;)

Men.....! ;) ;)
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
En viss respektlöshet kan nog vara nyttigt. Det är trots allt inte pressfotografens uppgift att ta snygga bilder av folk utan att ta bilder som säger något.

Men precis som med sneda bilder bilder kan extrema vinklar vara ett sätt att kryda en annars intetsägande bild.

Den här bilden av Per Nuder blev lite kul, men för extrem för att använda i tidningen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/656704.htm?set=lp

Men den här bilden av Danmarks statsminister har visat sig vara bra till mycket:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/513222.htm?set=lp




Nu måste jag protestera!!:)

Bilden på Nuder, det är ingen "Se på min bild-så konstnärligt den lutar"!

Bilden på Nuder är bra Magnus!!

Vadå extrem för tidningen!!??
Byt tidning!! ;) ;)


Samma på din "Danska skalle".
Brukar kalla dom överlevnadsbilder.
Mao, inga dagsländor.
 
olle_sandstrom skrev:
"Jag heter Olle och jag är kameratiltare"

Så illa är det men jag är iaf medveten om det. Självklart tycker jag att det ibland är helt berättigat att vrida och vända lite men jag har upptäckt att jag gör det på tok för ofta.

Ett exempel är denna bilden och de fyra kommande (http://www.ollesandstrom.com/fotoalbum/v/Resefotografier/Filippinerna) . Det är nästan så mycket att man blir lätt sjösjuk när man kollar på bilderna. Så här i efterhand så funderar jag på vad jag egentligen höll på med :) Framöver så ska jag jobba på att minska andelen snea bilder.


Håller helt med dig, tycker du i alla fall skall välja motiv då du lutar....! :) :) ;)

Tänk på att vatten rinner!! ;
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.