Annons

Bilder på söta tjejer säljer (även högskolor).

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Tittade i ett ställ med kataloger på en skola.

Som vanligt noterade jag hur omslagen ser ut och jag blev lite förvånad, de flesta anser att en glad, pigg tjej med charmigt leende säljer bäst.

OK, jag var inte såå förvånad men en trend är det.
Skall erkänna att jag delvis kapat en kille (och en tjej) på en katalog.

I en av katalogerna förvånades jag över hur otroligt klämkäckt glada de på bilderna var.
Den enda som inte såg glad ut var en kille som på ett bibliotek fick en trave med böcker i famnen. Hans såg tydligt förvånad ut, med uppspärrade ögon.
Tjejen som travade böckerna i hans famn skrattade stort.

Bilagor

• tjejer.jpg
    tjejer.jpg
    31.3 KB · Visningar: 1,951
Så har det väl alltid varit, eller har jag missat nån epok där sura gubbs funkade bättre?

mipert skrev:
jag hur omslagen ser ut och jag blev lite förvånad, de flesta anser att en glad, pigg tjej med charmigt leende säljer bäst.

gammal kunskap som håller ännu....

killar tittar på tjejer.
tjejer tittar på tjejer.

tjejer tittar på killar
killar tittar inte på killar.

nå i en blandad grupp tittare vem fick mest tittare tjej eller killomslaget?

fast trenden är nog att fler och fler killar blir intresserade av sitt och andra killars utseende så det håller på att jämna ut sig...
/b

Det har inte alltid varit så.

Jag minns en tid när omslagen på katalogerna föreställde en anrik byggnad från sent 1800-tal.
Tyngd, allvar, akademisk känsla.

Sedan kom alla högskolorna på alla småorter, helt plötslig blev det viktigt att sälja sig.

okej mipert... mitt minne från artonhundratalet har bleknat liiiite... du har säkert helt rätt ;-)

Roligt att du gjorde denna reflektion. Jag diskuterade nämligen exakt samma sak med några i min högskoleklass häromdagen. Det vi diskuterade var kurskatalogen för Högskolan i Kalmar. Självklart är det en leende fotomodellsnygg tjej på omslaget, liksom på nästan alla andra broschyrer för högskolan.

Märkte också att det till övervägande del är tjejer på bilderna inne i katalogen också. Men det är väl för att locka killarna till högre studier! :)

Där det var killar med gjorde dom en av två saker. Antingen var dom lite roliga (någon tjejerna skrattade åt) eller också var dom häftiga. Typ idrottade, hoppade högt, gjorde coola saker, osv.

http://www.hik.se/

/Joakim

inga tjejer här!

Eller inte på omslaget i alla fall....

en fåtölj dvs= här finns plats...
(obs, snygg fåtölj, det jobbas med design här...)
(obs2 slott= miljö o tradition)

nästa uppslag 3 glada tjejer & stol...
därefter ganska jämt med gubbar och tjejer..
precis som en skola brukar ha det...

www.helliden.se

/b

Bilagor

• hell2.jpg
    hell2.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,694
Handlar väl bara inte om att det är söta tjejer tror jag, för några Slitz utvikningar är det ju inte.
Istället tror jag att man vill visa tjejen som kan studera på högskolan och gillar det och klarar det!

Jamas skrev:
Handlar väl bara inte om att det är söta tjejer tror jag, för några Slitz utvikningar är det ju inte.
Istället tror jag att man vill visa tjejen som kan studera på högskolan och gillar det och klarar det!

Nog klarar tjejer av att plugga alltid. Alla undersökningar visar att det inte bara är betydligt fler tjejer än killar som ägnar sig åt högre studier, de har i genomsnitt bättre betyg än killarna också.

/Joakim

Inte bara tjejer

Jag har själv varit modell på framsida på Mälardalens högskolas kataloger för 2004. Visserligen var jag tätt omslingrad av två vackra tjejer men ändå! =)

mipert skrev:
Som vanligt noterade jag hur omslagen ser ut och jag blev lite förvånad, de flesta anser att en glad, pigg tjej med charmigt leende säljer bäst.
Titta inte bara på omslagen utan även inne i katalogerna. Det brukar inte sällan skilja där heller.

När jag jobbade på min skola så hade ett utbildningskansli ett år skickat tillbaka ett förslag på folder som presenterade de tre utbildningslinjer de hade hand om. I förslaget fanns inte EN enda kille på någon av de tiotals bilder i broschyren. De ansåg att det inte var rättvisande att ha sådana bilder när bara 10-15% av de studerande på dessa linjer var kvinnor. I den färdiga broschyren har jag för mig att de bytte ut en bild så att det faktiskt fanns någon med en kille på. Har inte tittat på katalogerna från senare år, men jag tvivlar på att det är mycket annorlunda.

Sedan det där med att tjejer tittar på killar; om jag hade varit med på omslaget till en katalog vågar jag påstå att varken killar eller tjejer någonsin hade tittat i den. Den bistra och hårda sanningen...

ANNONS