Annons

Bilder på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Grillo

Aktiv medlem
Karate klubben i stan ville ha bilder till sin hemsida. Ett kul projekt att ha hand om tyckte jag.
Eftersom att jag inte har planerat att ta betalt för bilderna funderar jag lite hur det fungerar.
I och med att jag vet att dom kommer att lägga upp bilderna på nätet, räknas det som att jag släpper dom fria eller hur blir det?

Tacksam för alla svar...

//Grillo

Vem som än tänker lägga upp bilderna bör ta PUL i beaktande.
Om du inte tänkter ta betalt för bilderna är det ju inget stort problem. Men finns det något annat du vill att de ska göra med bilderna så bör du avtala om det.
I vilket fall som helst så skall ditt namn sättas ut under bilderna som fotograf.

Ang. vad som händer när klubben lägger upp bilderna så räknas det som att du gett dem en licens att publicera bilderna. Du har kvar upphovsrätten till dem och kan göra vad du vill med dem (om ni inte avtalar om något annat). Tredje man kan dock inte göra mer med bilderna än vad lagen tillåter. Om du vill släppa bilderna fria får du kommunicera att de är släppta under en creative commons licens eller dylikt.

Precisera gärna om du vill veta något annat.

Det jag tänkte mer på var t.ex. folk som hittat sina bilder i div. tidningar utan att man vet om det osv.
Funderade mest eftersom att bilderna ska ligga på internet och om det då räknas som att jag släpper dom.

Du kommer enl. URL (upphovsrättslagen) 8 § att ha offentliggjort dina verk. Detta innebär inte att andra personer än de du gett tillåtelse får använda bilderna för annat än personligt bruk. Alltså - ingen annan än karateklubben får använda bilderna på t.ex. internet eller i en tidning. Däremot kan en privatperson ladda ner eller skriva ut bilden för privatbruk, det är dock ganska inskränkt och borde inte vara något problem för dig.

Tack så jätte mycket för hjälpen...
Kanske verkade som en dum fråga med tanke på att den enda bild jag lagt upp här hittills ser ut som skit. inte så många som skulle vilja sno den.
Men bilderna som karateklubben skulle ha blev iaf bättre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar