Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på högkant i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes-S

Aktiv medlem
Detta känns som något som borde dykt upp tidigare men jag kan inte hitta något efter en snabb sökning.

När jag tar bilder med kameran (D50) på högkant känner den av det själv och sparar bilden roterad 90 grader. Vid playback visas bilden rättvänd. I windows visas sedan alla bilder liggande i utforskaren, i Picture and Fax Viewer och i Office Photo Editor, oavsett om det ska vara på högkant eller ej. I Photoshop däremot vänds de rätt.

Finns det någon lösning?

Johannes

Jag brukar vända dem rätt i picture and Fax viewer när det gäller snabbkoll av jpg-filerna. Sen bearbetar jag raw-bilderna i photoshop och där blir de rätt automatiskt.

Brukar bli bra så.

//Stefan

Inte säker på D50, men i D70 fins två ställen att rotera bilder på. En är i "Playback" menyn. (vart du har gort det?) Och den andra är i "Setup meny" på sista platsen(?) Heter: "bildrotering". Den funktionen ska rotera bilderna när dom är utanför kameran. Funktionen i "Playback" är bara för visning i Kameran, samt för visning över kabel till TV.

Hoppas detta hjälpte dig...

Nu förutsätter jag att D50 fungerar som D70 i hänseendet vilket jag finer högst sanoligt.

Kameran skickar med information om hur bilden ska vara vänd i EXIF informationen. Vissa bildvisningsprogram läser detta bla. photoshop, IrFanView (efter konf).
Det som kanske är enklast är att använda någon överföringsprogram ex. Nikon View / Cam2Pc och ställa in att bilderna ska roteras efter denna information.

Ladda hem Nikon View från Nikon gratis. Mycket bättre än Picture Project som följer med.

Nikon View vänder bilderna rätt med automatik.

JPEG-EXIF Autorotate

Hittade den här lilla utilityn som verkar fungera fint:

http://pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php

Den lägger till några alternativ på högerklicksmenyn så man kan rotera bilder baserat på EXIF-informationen, antingen för enskilda bilder eller för alla bilder i hela mappen.

Johannes

Uppdatering: tyvärr tar den inte bort roteringsflaggan i exif så det blir fel när man öppnar i PS. Verkar som jag får leta vidare...

Senast ändrad:
Johannes-S skrev:
Detta känns som något som borde dykt upp tidigare men jag kan inte hitta något efter en snabb sökning.
Visst har frågan kommit upp tidigare, bla http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=31911 och http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=37835

Själv använder jag antingen den roteringsfunktions som finns inbyggt i Downloader Pro som hämtar bilderna från mitt minneskort (men det programmet kostar) eller så använder jag jhead/jpegtran på det sättet som nämns i de två ovanstående inläggen.

Det senare fallet är gratis och bra om man har en stor mängd bilder där kameran noterat riktningsinformationen och vill rotera dem rätt. Dessa program sätter flaggan rätt. Tänk bara på att thumbnail-bilden som är inbäddad i JPEG-en inte roteras vilket gör att sammanställningar utifrån dessa kan se felaktiga ut. Man får använda något program som skapar om tumnaglarna om det är viktigt. Jag brukar inte bry mig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto