Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
bilder på artister..
- Trådstartare annizz
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
När du plåtar en person som gör ett uppträdande offentligt har det varit OK hela tiden. Däremot om du går omkring och plåtar publiken är det en annan sak.
Du kan således publicera bilder från deras konsert, bilder på utövande idrottsfolk etc, alla som gör ett offentligt framträdande.
Publiken är gränsfall om dom är igenkänningsbara, men du riskerar inga problem om du inte visar dom i en pinsam situation.
Du kan således publicera bilder från deras konsert, bilder på utövande idrottsfolk etc, alla som gör ett offentligt framträdande.
Publiken är gränsfall om dom är igenkänningsbara, men du riskerar inga problem om du inte visar dom i en pinsam situation.
Kristofer-
Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur det är på festivaler, men på konserter så kan det vara fotoförbud, hur det står i kontrast till det Björn säger om offentligt uppträdande har jag ingen aning om.
xPetterx
Aktiv medlem
Gip skrev:
Får man ta med kameran in på festivalerna numera?
Jag har alltid fått smuggla med min lille kompakta (systemkameran skulle avslöja mig direkt )
det är ju olika vilken festival det är men oftast brukar alla stillbildskameror vara okej, och en kompakt digitalkamera skulle kunna vara svårare att ta en eftersom de oftast kan ta upp både ljud och rörliga bilder
Peter.H
Aktiv medlem
annizz skrev:
jag har varken hört elle läst om nåt fotoförbud på hultsfred och man fick ju ta med kameran in.. men jag blev bara tveksam för jag har hört nåt om att man inte får lägga ut bilder på nätet utan artistens tillstånd..
Vissa skivbolag har numer som policy (vilket är ruskigt trist), att man måste skriva på någon form av avtal innan man får ackriditering. I det avtalet kan ingå att bilder från en spelning inte får göras "offentliga" på "privata" hemsidor, eller användas för komersiellt bruk, utan särskilt tillsånd.
Det brukar finnas en hel bibel nerklottrad för vad man får och inte får.
Under ganska lång tid har skivbolag och arrangörer tvingat oss yrkesfotografer till helt absurda,sjuka, avtal. Detta i sin tur gör att de bilder man får se i tidningen dagen efter, oftast är tagna under en mycket begränsad tid. Detta i sin tur, gör att man ställer kvalitén på sin spets många gånger, då man mer eller mindre i ren panik under 1-2låtar får fotografera, sedan lämna spelningen. Under sådana förutsättningar finns det ingen, eller väldigt liten chans att hinna arbeta seriöst.
christian veltman
Aktiv medlem
Under ganska lång tid har skivbolag och arrangörer tvingat oss yrkesfotografer till helt absurda,sjuka, avtal. Detta i sin tur gör att de bilder man får se i tidningen dagen efter, oftast är tagna under en mycket begränsad tid. Detta i sin tur, gör att man ställer kvalitén på sin spets många gånger, då man mer eller mindre i ren panik under 1-2låtar får fotografera, sedan lämna spelningen. Under sådana förutsättningar finns det ingen, eller väldigt liten chans att hinna arbeta seriöst. [/B][/QUOTE]
Inte lätt att vara fotograf eller musiker...
Som musiker har jag tyvärr dåliga erfarenheter av fotografer som förstör en konsert.
Mitt i känsliga partier körs en blixt upp i ansiktet i tid och otid.Klampar rätt över scenen osv...
Bolagen är tacksamma för den mesta publicitetén men sannolikt har många artister tröttnat på
dessa ständiga störmoment.Dessutom finns pressbilder vilka är godkända av musikerna/artisterna.
Mvh
Christian
(över 30år i musikbranchen)
Som musiker har jag tyvärr dåliga erfarenheter av fotografer som förstör en konsert.
Mitt i känsliga partier körs en blixt upp i ansiktet i tid och otid.Klampar rätt över scenen osv...
Bolagen är tacksamma för den mesta publicitetén men sannolikt har många artister tröttnat på
dessa ständiga störmoment.Dessutom finns pressbilder vilka är godkända av musikerna/artisterna.
Mvh
Christian
Peter.H
Aktiv medlem
christian veltman skrev:
Mvh
Christian
Jag har fotograferat väl över 700 konserter och uppträdanden under snart 25år, och har aldrig sett, inte en endaste gång, när en fotograf "klampat över scenen" eller kör upp en blixt i ansiktet (blixt är mer eller mindre bannlysta på konserter och uppträdanden, och har varit det under en mycket låååååång tid - fast det var vanligt förr, av en helt annan anlednig egentligen).
Jag vet inte om du spelar nyckelharpa i lokala bygdeföreningen *skrattar*, eller så överdriver du en smula.
christian veltman
Aktiv medlem
Nej, jag överdriver inte.
Hände senast för 3 veckor sedan. Stor konsert för 2400 personer och visst klampar fotografen rätt över scenen...
Nej, inte nyckelharpa men väl elbas ;-)
www.christianveltman.com
Trevlig midsommar!
Hände senast för 3 veckor sedan. Stor konsert för 2400 personer och visst klampar fotografen rätt över scenen...
Nej, inte nyckelharpa men väl elbas ;-)
www.christianveltman.com
Trevlig midsommar!