Annons

Bilder oläsbara i LR - konstigt fel

Produkter
(logga in för att koppla)

johannaj78

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett stort Lightroom-problem som jag har ägnat större delen av dagen åt idag. Jag hoppas verkligen att det finns någon här som kan hjälpa mig.

Hårddisken i datorn kraschade och jag har nu installerat Lightroom på den nya hårddisken. Mina raw-filer ligger i dubbla kopior på två externa hårddiskar och jag har tagit tillbaka katalogfilen från den senaste backupen. Jag trodde inte det skulle bli några problem, men det blev det verkligen!

Tusentals bilder kan inte läsas. De flesta, men inte alla, bilderna från december och framåt är oåtkomliga. I Library-läget visas en triangel med utropstecken vid varje ruta. När jag rör pekaren över den visas "Lightroom has encountered problems reading this photo". Försöker jag öppna den i helbild eller i Develop så visas "The file appears to be unsupported or damaged".

Jag har som sagt bilderna på två diskar så jag försökte med att ta bort några från LR och istället importera dem från den andra disken. Samma besked.

Jag finner det mycket osannolikt att samma filer skulle skadas på båda diskarna. Visst, från början är de ju kopior av samma fil, så om felet inträffade för länge sedan så skulle det kunna finnas i båda kopiorna. Men allt var ok innan kraschen för två veckor sedan, så jag misstänker starkt att felet ligger någonstans i Lightroom.

Jag kan inte så många tricks men jag har försökt med de jag kan, typ starta om och sånt.

Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag försörjer mig som fotograf och bilderna som saknas innefattar bland annat nästan allt material till en bok, så det är en stor katastrof om alla dessa bilder är borta.

Snälla hjälp mig!

Mina bilder är CR2-filer från en Canon eos 7D, och Lightroom heter 2.3 i efternamn

Senast ändrad:
Men jag trodde jag hade det senaste. Jag installerade LR idag och när den ville söka efter uppdateringar tackade jag ja till det. Förresten är det många bilder från 7D som fungerar. Men jag ska kolla igen om det blev nåt knas med uppdateringen...

Tusen tack båda två! Uppdateringen hade inte installerats ordentligt så jag gjorde om och då funkade det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar