Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder och text på fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Hade tänkt skicka iväg några digitala bilder till en fotofirma för kopiering. Grejjen är den att jag lagt till text i PS. Är det någon som har erfarenhet av hur det blir?

Det borde rimligen funka utmärkt, men man kan ju aldrig vara säker.

/Joakim

Ungefär så här hade jag tänkt mig att det skulle se ut:

Bilagor

• vykort.jpg
    vykort.jpg
    47 KB · Visningar: 357
Senast ändrad:
Det fungerar perfekt! Jag gör mina visitkort på matt fotopapper i ett FUJI Frontier labb. 2 st på ett 10x15 ark och sedan skär jag till rätt storlek i en skärmaskin på ett trykeri.

/david

Ett specifikt område där den "digitala" fotografiska utskriften faktiskt har rätt tydliga fördelar framför den analoga.

Genom att bilden, och således även texten, i den digitala bildfilen skrivs med en distinkt laser direkt på papperet och inte projiceras som den gör i en förstoringsapparat blir textkanten knivskarp. Ingen överstrålning oavsett förstoringsgrad!

Tidigare textsatte man ofta större bilder med mask direkt på papperet för att få texten skarp. Med laserutskrifter, liksom med bläck i bredformat slipper man detta moment.

Så metoden kan verkligen rekomenderas.

även texten, i den digitala bildfilen skrivs med en distinkt laser direkt på papperet

??

Jag kan tänka mig att texten bör ligga som "text" inbakat i ett eps-dokument för att få riktig skärpa på printsen. Kantutjämningen i photoshop brukar få det att se ganska grötigt ut, men vad vet jag, borde kanske ta och prova det!

pablito skrev:
??

Jag kan tänka mig att texten bör ligga som "text" inbakat i ett eps-dokument för att få riktig skärpa på printsen. Kantutjämningen i photoshop brukar få det att se ganska grötigt ut, men vad vet jag, borde kanske ta och prova det!

Inga EPS:er eller något annat som kräver RIP. Dessa skrivare skriver från pixelformat och det bästa som kan hända är att labbet "rippar" i Photoshop så att filen blir en tiff. Det sämsta är att de inte kan ta emot den överhuvudtaget.

Du kommer att bli nöjd med kantskärpan.

Metoden är inte ett mekaniskt tryck på papper utan optisk laser, d.v.s. ljus som släcks och tänds och på så sätt påverkar små runda, rara korn i papperet.

Det är så nära analoga bilder man kan komma från digitala "original".

Kantskärpan blir perfekt även på text... tro mig, annars skulle jag inte använda denna metod för grafiska visitkort.

Man bör nog kolla upp vad den maximala upplösningen maskinen kan hantera är och sen leverera sina filer i den upplösningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar