Annons

Bilder med Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Står och stampar mellan Sigma 10-20 och Tokina 12-24. 90% av testerna föredrar Tokinan, men den är ju den vidaste eg 13 mm som vidast.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna fotografera och maila eller ladda upp några bilder på samma motiv med Sigman.

Typ 10mm Största bl + bl 10
Typ 15mm Största bl + bl 10
Typ 20mm Största bl + bl 10

Tackar på förhand

Magnus

blenda12 skrev:
Hej!
Står och stampar mellan Sigma 10-20 och Tokina 12-24. 90% av testerna föredrar Tokinan, men den är ju den vidaste eg 13 mm som vidast.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna fotografera och maila eller ladda upp några bilder på samma motiv med Sigman.

Typ 10mm Största bl + bl 10
Typ 15mm Största bl + bl 10
Typ 20mm Största bl + bl 10

Tackar på förhand

Magnus

Jag tycker inte du behöver tveka utan gå på känslan. Sigma är bra objektiv till rimilga priser. Tokina har jag bara hört gott om, men jag skulle föredra Sigma faktiskt. Beror helt på vad du tänkt att fota och vilken kamera det ska sitta på. Tror dock du kommer uppskatta den vidare vinkeln. Är själv sugen på något liknande.

Tror att jag beställer Sigman, det går ju alltid att lämna igen den ifall man inte är nöjd..
Trotts allt ganska stor skillnad på 10 respektive 13mm

Tack för alla svar

Alltid trist när man välbestämt sig så vill man ju ha grejjerna direkt...jag får mitt imorgon kl07.00 med express..

Har testat lite nu...Häftig vidvinkel..
Är dock lite tveksam till skärpan, ibland helt ok..tom bra och ibland kass. Objektivet kräver att man har bl 8-11 för att vara skarpt och man skall slippa vinjettering...men vi får väl se vad jag tycker efter lite fler bilder....

Usch ibland gör det ont, tog fram stativet,tejpade en dagstidning på väggen...plåtade..plåtade...resultat..
Sigma 10-20 är lika skarp som mitt Nikor 50-1.4..
Och då när jag bländar ned det till bl 5.6-8..pratar om Nikor objektivet nedbländat..

Undrar om det var någe fel på de ´första objektiven som nådde pressen, mitt är skarpt som F-n...och 10 mm är faktiskt jäkligt användbart...
fotade en hel häst på en meters avstånd i en spilta!!!

Första intrycken var nog färgade av andras åsikter, Nu är jag kär i mitt nya obj...

Här är min vinnarbild..... ;o)

Har dock ingen egen Sigma 10-20 utan lånade den av en polare för bilden.
Tack för lånet Mattias.

Bländare 10 och 30 sek exponering, brännvidd 10.
Kameran var en Nikon D200.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/789124.htm?set=lp

Jag har inte provat Tokinan, men jag var imponerad av vad Sigman presterade, tog en hel del bilder då jag lånade den.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar