Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder kopierar sig själv till minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Kom hem idag från Flying Legends i Duxford med 2 1/2 fulla 4Gb minneskort. Kollade igenom korten på hotellet och alla bilder jag tog under dessa två dagar fanns med på respektive kort.

Det första kortet startade jag med Raw bilder men allt eftersom kortet fylldes slog jag om till Jpeg. Lämnade ca. 45 bilder kvar att ta när jag bytte till kort nr 2 och fortsatte därifrån. Lämnade igen runt 40 bilder (kvar att ta enligt räknaren i kameran) och bytte till kort nr 3.

Väl hemma (idag) kör jag i första kortet i datorns kortläsare. För över bilderna genom att markera filerna, till en första mapp som heter Duxford11_1. Därefter byter jag kort, öppnar upp DCIM - 101ND300 (som på första kortet) - och inga bilder visas! Går in i utforskaren, hittar kortet i F: och där finns bilderna vilka jag kopierar ned till nästa mapp: Duxford11_2.

Sista och tredje kortet samma sak, inga bilder visas när jag kör in kortet i datorn för att kolla i rutan som automatiskt poppar upp. ( Markerad som NIKON D300 (F:))

Går in i utforskaren igen och där finns bilder. Men - det är samma bilder som jag hade på kort nr 2! De har kopierat sig själv till kort nr 3, hur nu detta är möjligt? Så nu är alla bilder jag tog med kort nr 3 försvunna och ersatta med de bilder som var på kort nr 2!

(Hände exakt samma sak i våras då jag mer eller mindre hade fyllt 4 st 4Gb kort men då trodde jag det var för att kameran slog över från 9999 till 0001. (Trodde att kameran fortsatte att räkna 10000 och uppåt men det är en annan historia) men jag lyckades ändå få ned alla bilder på datorn).

När jag väl kopierat över bilderna i utforskaren till de två mapparna testade jag köra i korten i kortläsaren igen. Nu fanns helt plötsligt bilderna där igen, men exakt samma bilder på båda korten. På kort nr 3 kunde jag däremot inte se hälften av bilderna - när jag klickar på bilderna får jag upp meddelandet: Förhandsgransking inte tillgängligt".


Kamera: Nikon D300
Minneskort: 2 st. SanDisk Extreme 3 CompactFlash 4Gb + 2 st SanDisk Ultra CompactFlash 4 Gb.
Formaterar alltid korten innan de tas i bruk.


Någon som varit med om samma sak?
Hur ska jag göra för att rädda kort nr 3? Radera/Formatera kortet och köra SanDisc Rescue Pro?

Sven
 
Om du tittat igenom korten i kameran och hittat alla bilder som förväntat är det knappast fel på korten, snarast får man väl misstänka datorn. Prova läsa dom på annan maskin.
Att formatera dom innan försök till 'rescue' verkar distinkt felriktat.
 
Det låter som om datorn inte känner av att du byter minneskort, information om och delar av innehållet buffras (sparas i datorns minne) normalt varför du mycket väl skulle kunna få "fel filer" i utforskaren. Testa med att uppdatera informationen i utforskaren mellan varje kortbyte, "Visa -> Uppdatera" eller <shift> + <F5>.

Du skall definitivt inte försöka "rädda" korten, risken är att du då verkligen förlorar den information som verkligen finns på korten.

Vad använder du för program för kopieringen? Är korrekta drivrutiner installerade på datorn? Klarar kortläsaren SDHC kort?
 
Jag tror att sarnor är på rätt spår. Det här felet har jag sett förut, och då har det hängt ihop med felaktig hantering av enheten. Om man tar ur ett minneskort utan att först avmontera det, kan filhanteraren behålla mappen från det förra när man stoppar in ett nytt. Ingenting kopieras till det andra kortet, utan det är explorer.exe som visar mappen från kortet som man har tagit ur kortläsaren.

Så om du har missat att göra "säker borttagning av maskinvara" kan det hända att datorn inte visar mappen på kortet du stoppar i, utan att det ser ut som kortet du tog bort.

Problemet löser sig när man startar om datorn, och det ska inte uppstå om man alltid gör "säker borttagning av maskinvara" innan man skiftar minneskort.

EDIT: jag har inte provat det där med uppdatering, det kanske är enklaste vägen.
 
Senast ändrad:
Det låter som om datorn inte känner av att du byter minneskort, information om och delar av innehållet buffras (sparas i datorns minne) normalt varför du mycket väl skulle kunna få "fel filer" i utforskaren. Testa med att uppdatera informationen i utforskaren mellan varje kortbyte, "Visa -> Uppdatera" eller <shift> + <F5>.

Du skall definitivt inte försöka "rädda" korten, risken är att du då verkligen förlorar den information som verkligen finns på korten.

Vad använder du för program för kopieringen? Är korrekta drivrutiner installerade på datorn? Klarar kortläsaren SDHC kort?

Tack Sara. Det där med att utforskaren inte märker av bytet av minneskorten i kortläsaren och att buffringen ställer till det, verkar vara felet. Körde i tredje kortet i kortläsaren igen för att testa din tes, och si, nu finns de "saknade" bilderna! PUH! Behövde inte ens uppdatera, men jag ska defenitivt komma ihåg detta till nästa gång. Förutom idag och förra gången i våras, har detta aldrig hänt innan (på de tre år jag haft kameran). Fattar inte varför det börjat hända just nu, eller i år?! Kvällen räddad :)

Jag använder inget program utan kör in kortet i läsaren och datorn (Windows XP) sköter resten själv. En ruta poppar upp automatiskt, jag klickar mig fram på kortet tills jag ser filerna. Sedan markerar jag alla filer och kopierar eller flyttar alla filerna på en gång till rätt mapp i datorn. Så vitt jag vet är det inte SDHC utan vanliga CompactFlash (det stora).

Sven
 
Jag tror att sarnor är på rätt spår. Det här felet har jag sett förut, och då har det hängt ihop med felaktig hantering av enheten. Om man tar ur ett minneskort utan att först avmontera det, kan filhanteraren behålla mappen från det förra när man stoppar in ett nytt. Ingenting kopieras till det andra kortet, utan det är explorer.exe som visar mappen från kortet som man har tagit ur kortläsaren.

Så om du har missat att göra "säker borttagning av maskinvara" kan det hända att datorn inte visar mappen på kortet du stoppar i, utan att det ser ut som kortet du tog bort.

Problemet löser sig när man startar om datorn, och det ska inte uppstå om man alltid gör "säker borttagning av maskinvara" innan man skiftar minneskort.

Tack Urban, såg inte ditt svar då jag höll på att svara på Saras inlägg. Ja, jag är kanske för snabb med att rycka ur korten ur datorn. Men iom jag stänger ned överföringsrutan borde väl jag kunna dra ur kortet? Annars är kortläsaren alltid markerad i verktygsfältet, har alltid varit. Så egentligen borde jag inte behöva stänga ned maskinvaran tycker jag?

Sven
 
Falkman; sa:

Där har du ditt problem. XP's hantering av flyttbara enheter är helt vedervärdig. Men det bekräftar de teorier som andra haft om varför du upplevde problemet.

Problemet kan inte uppstå på senare Windowsversioner (Det kan heller inte uppstå på Windows 2000 trots att det släpptes tidigare än XP)
 
Det finns kortläsare som inte är helt kompatibla med XP, och där man inte kan ta bort en enstaka enhet, utan bara hela kortläsaren, och då känner den inte av när man stoppar i ett nytt kort. Om man har en sådan vet jag inte vilken rutin som är bäst, men jag skulle prova att bara dra ur och uppdatera.

Nu är det ett bra tag sedan jag använde Windows, men det är normalt att man måste avmontera en volym innan man tar bort den fysiskt från systemet. Pä Linux gör jag alltid det, och om inte, kan systemet bli grinigt. Ibland när man vill att skrivcachen ska tömmas och filsystemet stängas kan man använda kommandot sync från terminalen.

Så om det går att göra säker borttagning av enheten (kortet) utan att kortläsaren kopplas bort, så är det på det viset man bör göra.
 
För att vara riktigt försiktig ("hängslen och livrem") så kan man ställa om "knappen" på minneskortet så att detta är skrivskyddat innan det sätts i kortläsaren, för då kan ingenting av misstag skrivas till kortet. Sedan bör (skall) man alltid se till att man gör "säker borttagning" innan kortet tas ur kortläsaren.
 
för då kan ingenting av misstag skrivas till kortet.

Det stämmer inte heller nödvändigtvis. (Om man skall vara petig)

"Skrivskyddsbrytaren" på ett SD kort gör nämligen ingenting med kortet. Det finns ingen mekanisk eller elektronisk förbindelse mellan den brytaren och innehållet i kortet.

Det är en optisk läsgaffel i värdenheten som skall läsa av denna, men...

1. Det finns inget stöd i specifikationen för SD-kort för "skrivskydd", men det är praxis, och jag erkänner att jag inte känner till någon tillverkare som inte stöder funktionen rent teoretiskt.
2. Värdenheten kan välja att _ignorera_ denna indikation.
3. Drivrutinen till kortenheten kan vara så dum att den inte läser av flaggan (högst osannolikt, men jag kan under linux få min kortläsare att skita i om ett kort är skrivskyddat eller inte).

Så, om "den lilla brytaren" trillar bort så går det lika bra med en bit ogenomskinlig tejp.
 
Senast ändrad:
ANNONS