Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i kommersiellt bruk

Produkter
(logga in för att koppla)

Rpmfredrik

Ny medlem
*
Hej!
*
För ca 2 år sen så var jag på ett träningskonvent i Bollnäs där det var en fotograf som gick runt och tog bilder vilket jag inte tänkte så mycket på.
Det kom till min kännedom för några veckor sen att det finns bilder utspridda på mig.
En av de ansvariga ringde upp mig efter att jag hade sökt efter en ansvarig.
Beslutet att använda bilderna togs utav deras fotograf var ansvariga för bilderna är Bollnäs Sporthall (dvs Bollnäs kommun).
Bilderna är allt ifrån 70*90cm till ca 2 meter höga olika typer utav banderoller/planscher samt deras 2 bilder i deras gratis tidning. Totalt 5 olika redigerade bilder + att jag finns på deras Facebooksida.
Enligt den ansvarige som kontaktade mig så finns dessa exemplar utspridda på Intersportbutiker i medelpad, gästrikland, hälsningland, Åre samt deras föreningar/klubbar som de har kontakt med
som har valfrihet att använda dessa och för att locka till sig fler personer till träningskonventet.
Jag vet ej hur mycket som de har tryckt upp men jag vet att detta kan absolut inte vara lagligt:
En av de ansvariga ber om ursäkt men han förtydligade att den andra ansvariga visste vem jag är och visste det innan bilderna/beslutet togs.
jag har sagt att jag kommer återomma i det här ärendet.
deras kompensation var att ge mig två träningsbiljetter till konventet.
*
Nu är min fråga hur ska jag göra?
Finns det några prislistora att gå efter?
Ska jag ta en viss procent på det Bollnäs Sporthall (Kommun) kommer att tjäna in på detta?
*
*

Jag vet ej hur mycket som de har tryckt upp men jag vet att detta kan absolut inte vara lagligt:
Jag är inte riktigt lika säker som du. Lagen om namn och bild i reklam förbjuder näringsidkare att använda bild och namn på personer i marknadsföring utan personernas tillstånd. Jag är inte säker på att sporthallen är en näringsidkare i lagens mening.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar