Annons

Bilder från skärm till skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej,

En sak jag har märkt är hur olika mina bilder ser ut från en dataskärm till en annan, av de jag har här hemma.

Det får mig att undra hur de flesta här på fotosidan ser bilderna?

Några exempel;

På den stationära datan (som jag redigerar på) ser den här bilden helt okej ut: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1035298&target=_blank

Däremot ser den nästan katastrofal ut på laptopen. Där är kvaliten på den riktigt dålig, speciellt i utkanterna av kattens päls. Även kontrastet blir uselt på den skärmen.

En annan: på den stationära ser denna på gränsen till för ljus ut, men det funkar endå, samt att skärpan är bra: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1035292&target=_blank

På laptopen är den inte längre lika skarp, samt alldeles för överexponerad.

Hur ser bilderna ut för er? Bör jag kanske redigera på ett sätt där de ser okej ut på båda?

MVH,
Tobias

Tobbiias skrev:
Det får mig att undra hur de flesta här på fotosidan ser bilderna?

Hur ser bilderna ut för er? Bör jag kanske redigera på ett sätt där de ser okej ut på båda?

Jag tycker de ser okej ut, men hur det ser ut hos dig kan jag inte veta, lika lite som du kan veta hur det ser ut hos mig.

Vad deta hela kokar ned till är skärmkalibrering. Om både du och jag har väl kalibrerade skärmar och vi båda ser bilderna med program som tolkar färgerna likadant, då kommer det att likadant ut. Tittar vi båda på bilderna med en webbläsare, som inte tolkar färgprofiler, så kan utesluta den biten, så långt är det då lika, då återstår skärmkalibreringen. Vilket uppenbarligen skiljer sig åt redan på dina bildskärmar.

Ett sätt att kalibrera i alla fall någotsånär, typ. bättre än inte alls. Är att kika på kalibreringsbilder som de i denna länk och ställa in ljus, kontrast och gamma.

Tobbiias skrev:
På laptopen är den inte längre lika skarp, samt alldeles för överexponerad.
För det första, har du rätt skärmupplösning? Bildkvaliteten på LCD-skärmar sjunker kraftigt om man inte använder rätt upplösning.

Stefan

Kalibrera skärmen!!
Jag hade precis samma problem som dig men sedan fixade jag hem en sådan där sugpropps historia och efter det så blev allt frid och fröjd..

/Danne

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar