Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder försvann från CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej, jag ar i utlandet sa kan inte skriva de tre sista vokalerna pa svenksa men ni forstar nog! Det har hant mig tva ggr en sak som jag inte tycker om alls! Jag har vid tva tillfallen tagit bilder och sedan tagit ut mitt CF-kort pa min Canon 40D for att overfora till datorn och nar jag sedan satter in kortet i kameran sa star det att det ar nat fel pa minneskortet och sedan star det att det inte finns nagra bilder. Kanns just nu nagot jobbigt eftersom jag hade tagit manga bilder nu pa resan och lyckades inte overfara de och sen forsvann de tydligen fran kortet! Har nan nagon aning om varfor detta hander? Jag har sedan dess inte rort kortet i hopp att jag med nan slags recovery program kan fixa tillbaks bilderna...har folk nagra forslag pa bra program for det? Tacksam for svar!
 
Hej, jag ar i utlandet sa kan inte skriva de tre sista vokalerna pa svenksa men ni forstar nog! Det har hant mig tva ggr en sak som jag inte tycker om alls! Jag har vid tva tillfallen tagit bilder och sedan tagit ut mitt CF-kort pa min Canon 40D for att overfora till datorn och nar jag sedan satter in kortet i kameran sa star det att det ar nat fel pa minneskortet och sedan star det att det inte finns nagra bilder. Kanns just nu nagot jobbigt eftersom jag hade tagit manga bilder nu pa resan och lyckades inte overfara de och sen forsvann de tydligen fran kortet! Har nan nagon aning om varfor detta hander? Jag har sedan dess inte rort kortet i hopp att jag med nan slags recovery program kan fixa tillbaks bilderna...har folk nagra forslag pa bra program for det? Tacksam for svar!

Stoppa undan kortet och prova Sandisk Rescue Pro eller nåt annat när du komer hem. Det finns ett flertal räddningsprogram att ta hem gratis.
Formatera sedan kortet i kameran. Inte i datorn.

Jag har råkat ut för samma på en 40D och chnasen är stor att bilderna finns kvar på kortet.
 
Hej, jag ar i utlandet sa kan inte skriva de tre sista vokalerna pa svenksa men ni forstar nog! Det har hant mig tva ggr en sak som jag inte tycker om alls! Jag har vid tva tillfallen tagit bilder och sedan tagit ut mitt CF-kort pa min Canon 40D for att overfora till datorn och nar jag sedan satter in kortet i kameran sa star det att det ar nat fel pa minneskortet och sedan star det att det inte finns nagra bilder. Kanns just nu nagot jobbigt eftersom jag hade tagit manga bilder nu pa resan och lyckades inte overfara de och sen forsvann de tydligen fran kortet! Har nan nagon aning om varfor detta hander? Jag har sedan dess inte rort kortet i hopp att jag med nan slags recovery program kan fixa tillbaks bilderna...har folk nagra forslag pa bra program for det? Tacksam for svar!

Använd inte kortläsare, kameran är alltid bäst på att hantera bilderna på kortet. Lite långsammare men säkrare.
 
Är kameran bättre än en kortläsare??? Första gången jag läser detta!
Tycker tvärt om!

Jag tycker du skall gå och ladda hem följande program: http://www.datarescue.com/photorescue/
Prova i demo-mod och se vilka bilder det hittar. Sedan kan du slanta upp de 150 spänn programmet kostar och få dina bilder tillbaka.

Är du extra nervös kan programmet även göra en exakt kopia av kortets hela innehåll och du kan sedan jobba med kopian för att extrahera bilder.

Detta program har räddat mig flera gånger t.o.m. när kortet är så korrupt att det inte kommer upp som en disk-enhet.

Ett av få program som är värt varenda krona!
/Lasse
 
Är kameran bättre än en kortläsare??? Första gången jag läser detta!
Tycker tvärt om!

Jag tycker du skall gå och ladda hem följande program: http://www.datarescue.com/photorescue/
Prova i demo-mod och se vilka bilder det hittar. Sedan kan du slanta upp de 150 spänn programmet kostar och få dina bilder tillbaka.

Är du extra nervös kan programmet även göra en exakt kopia av kortets hela innehåll och du kan sedan jobba med kopian för att extrahera bilder.

Detta program har räddat mig flera gånger t.o.m. när kortet är så korrupt att det inte kommer upp som en disk-enhet.

Ett av få program som är värt varenda krona!
/Lasse

Kamerans filoperativsystem skiljer sig från kortläsarens. Det är oftast en nedstrippad variant.

Alla programvaror, filsystem eller vad som, har buggar. Genom att att använda kortläsare anänder du ett system för att skriva och ett annat för att läsa, dvs det blir två felkällor istället för en. Det är för övrigt därför man alltid ska formattera kortet i kameran, inte i datorn.

Detta kan man tex se med skadade kort där kameran ofta fortfarande klarar att både skriva och läsa samtidigt som kortläsare kämpar för att se något över huvud taget.
 
ok, med andra ord sa verkar det som om det finns hopp! Skont! Da far jag val avvakta och fixa ett annat kort medan sa att jag inte blir utan. Det roliga var att jag ocksa hade ett extern harddisk som jag holl pa att overfara mina bilder till och nu har den ocksa fatt spader och inga datorer verkar hitta harddisken sa ar nu blockad aven dar :'(. Aja, tack for alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.