Annons

Bilder förstörs i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Edge

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag har ett märkligt problem som jag inte kan spåra.
Bilder som jag fotat från och med i Tisdags förstörs utav datorn. Fler och fler bilder förstår allt eftersin tiden går, (dock inte äldre bilder vad jag sett).

Det är inte exakt samma fel på bilderna. Då fler och fler bilder som fungerade igår inte fungerar idag, stryker jag kortläsare och kamera till felande länkar, då jag noggrant gått igenom bilderna när jag flyttat över från kamera till dator.
Vill även stryka datorns skärmar och grafikkort, då det är olika fel på de bilder som problemet berör.

När bilderna visas som miniatyrer i win xp, så finns det inga defekter, (och på exempelbilden borde det synas då halva är mörkare).
En del bilder går inte ens att öppna, (har testat att lägga in i Photoshop CS, utan resultat).

Bild 1:
problem1.jpg

Bild 2:
problem2.jpg
 
Ser ut som vanligt filfel. Sedan vad det beror på kan man fråga sig.
Två vanliga orsaker:

- Diskfel. Kontrollera hårddisken efter fel, kör checkdisk o kolla läget.
- Virus. Kan ibland få för sig att ändra om lite i viss fildata. Kör en virusscan.

Störst risk är nog första alternativet.
 
Har sök igenom datorn efter virus och kört scandisk, utan resultat.

Kan jag få tillbaka bilderna i "originalutförande" som de var när jag la in dem?, (Har inte kvar något på kameran).

Systemåterställning är inget att tänka på då jag även förlorar de defekta bilderna.
Är det kört eller finns det något annat sätt?

Tack på förhand!
//Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.