Annons

"bilder för påsikt"

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
En editor för ett magazin har fått en CD med ca 65 bilder för påsikt av mig. Bilderna är 1400pix långsida och jag tänkte at de kan välja av dessa och sedan bara be mig om fullformat när de bestämt sig.
Nu kommer hon tillbaka och säger att de vill alla bilderna i fullformat för att de påstår sig att inte ha tid att vänta på detta senare när de plötsligt kanske får för sig att använda några av dom.
Är det rätt av dom att begära detta?
Min mening var inte riktigt att ge dem fri publiceringsrätt på alla bilderna. De får ändå bilderna gratis.
Kan jag kontra med att erbjuda dom bara ett fåtal av mig utvalda bilder?
Hur ska jag agera?

Vad förlorar du på att tacka för dig, och tala om att gratis bilder inte går att få på de villkoren?

Vill du vara väldigt vänlig kan du ju skicka några få, av dig utvalda, bilder som de kan få publicera. Skänker du dem publiceringsrätten, kan du ju också skänka dem bilder DU gillar och skulle vilja se i tryck... ;-)

Håller fullt med dig Anders!
Jag har kontakt med ett magazin i Johannesburg Sydafrika i detta fallet. Denna marknad kan kanske vara annorlunda men vad jag vet så är inget "for free" i detta landet.
Jag funderar just på att skriva tillbaka och föreslå att jag då endast ger dem några få bilder som jag föredrar.
Jag trodde jag var generös som gav dem alla bilder för påsikt...

Bit av deras svar:
When the art department chooses styles from CD, they expect them to be in the correct format otherwise they are not used. We are always rushing to meet deadlines and by the time styles are chosen, there may be no time to get the high-res pictures, which will mean the images get left out.

If you would like to submit the high-res images for publication please can you send them to us immediately.

You can post them together with all necessary credits,.............

Senast ändrad:
MWPhoto skrev:
En editor för ett magazin har fått en CD med ca 65 bilder för påsikt av mig.
Men hur många har de fått rätt av dig att publicera?

Det är väl det som avgör; oavsett om de har dem högupplösta eller inte så har de inte mer rätt att publicera dem än du ger dem. Så se till att ert avtal är tydligt när det gäller vilka. hur många och var de får publiceras.

Ok, de har inte fått rätt att publicera någon ännu. De har en cd med lågupplösta bilder som jag vill att de skulle välja några bilder från. Är int det en bra början?
Sedan tänkte jag ge dem rätt att publicera de utvalda bilderna i deras magz.
Intressant är att de trodde de hade fått hela cdn med högupplöst material, men nu när jag för andra gångne påtalar att det är lågupplöst så vaknar dom upp.

Vilken bullsh-t! Tala om för dem att du omöjligt kan lägga ner tid på att ställa iordning 65 (!) bilder, när du dessutom gör det gratis! Ge dem de 10-20 bästa. Och skriv ett AVTAL som specar hur och var och när de får användas!

Tack Lina. Saken är den att de begär inga bilder. det är vi som tänkt få något publicerat, men ändå känns det som de tror att bara för att en hårstylist ger dem lite bilder så tror de att de kan göra vad fan de vill med bilderna.

Kom ett förklarande från dem igår.

This is how they wrote me today:

Regarding the photos, what usually happens when photographers do work for hairdressers, is that the hairdresser will pay them for the job done (i.e. taking the photos). The photos then become the property of the hairdresser, since they have paid for the photos. The hairdresser will circulate their work to publications which are likely to print styles photos. It is up to the hairdresser where they send their work. It is also up to the hairdresser to supply the necessary photo credits i.e. Hair by X, Make up by Y, Photo by Z. Again, since the hairdresser has paid for the work, supplying the name of the photographer is a courtesy, and not something they are legally obliged to do! However, most hairdressers will always supply photo credits.

If credits are supplied to a publication by a hairdresser, the publication should then publish those credits along with the styles photos. Photos that are sent to us by hairdressers will be used by our publications. We do not pass on the photos to other publications or allow them to use those photos, if they have been sent to us.

However the hairdresser's aim is to get their photos published as widely as possible as the whole aim of the photo shoot is to raise their profile in the industry and make consumers as well as the trade aware of the work they are doing. So they will often send their photos far and wide, or supply a few photos if they are lucky enough to get any exposure in a newspaper or magazine. Photos can, and do, end up being published in all sorts of different media from newspapers to websites to trade and consumer magazines and as the photographer there is nothing you can do about this, because the photos are the property of the hairdresser who paid you to do the shoot!

Aha, läste slarvigt. Men då har de ju helt rätt, tidningen alltså. Det verkar handla om en typ av pressbilder, helt enkelt. Du får väl förklara saken för stylisten och ta betalt av denne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar