ANNONS
Annons

Bilder blir mörka med dcraw, Cinepaint?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat en digitalkompakt, och en av de första inställningarna jag valde var att alla bilder ska sparas i råformat. Tankade också hem och installerade Dave Coffins dcraw (8.39) och Cinepaint 0.21-1, samt ICC-profiler från Adobes hemsida och kalibrerade skärmen visuellt på 6500K. Så långt inga problem, och inga direkta konstigheter.

Mitt arbetsflöde är som följer:

1. Fota. (Jaså, jaha?)
2. Kopiera CRW-filen till datorn.
3. Konvertera till TIFF med dcraw med inställningar: Use camera white balance, if possible; Write 16-bit linear instead of 8-bit with gamma; Output colorspace Adobe (alltså Adobe RGB 1998); Interpolation quality 3 (max); Interpolate RGGB as four colors. Parametrarna blir alltså "-w -4 -o 2 -T -q 3 -f" följt av filnamnet.
4. Ladda den TIFF-bild jag får från dcraw i Cinepaint.

Trots korrekt exponering och att kameran visar rätt i displayen, så är bilderna mörka på skärmen. Det är inget stort problem då det är enkelt att fixa till med hjälp av nivåer (Levels), men det känns väldigt tokigt. Jag vet att det står på Coffins sida att "do not complain that 16-bit output is too dark", men Cinepaint ska ju klara av 16-bitars färgdata och har absolut inga problem att arbeta med bilderna. Specifikt så verkar det som att bara den nedre halvan av det utrymme som de 16 bitarna ger möjlighet till används, alltså nivåer 0-32K istället för 0-64K som jag förväntar mig. När jag drar ut denna del av histogrammet till 0-64K med nivåverktyget och lägger gamma på en rimlig punkt så har jag en bra utgångspunkt för vidare korrigeringar (färger, skärpa osv).

Är detta normalt, eller gör jag något fel?

mkjo skrev:
Är detta normalt, eller gör jag något fel?

Ordet är linjär, dvs inte gammakorrigerad. Det innebär att bilden kommer att bli mycket mörk. Du måste alltså lägga på en kraftig kurvjustering för att du ska kunna se en normal bild.

En annan lösning är att du tilldelar bilden en arbetsfärgrymd som har ett gamma på 1, d v s ett linjärt gamma. Eftersom det inte finns sådana arbetsfärgrymder måste du skapa den själv. Konvertera sedan bilden till en normal arbetsfärgrymd.

Nu vet jag inte om Cinepaint tillåter dig att tilldela profiler eller konvertera till en annan profil.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Ordet är linjär, dvs inte gammakorrigerad. Det innebär att bilden kommer att bli mycket mörk. Du måste alltså lägga på en kraftig kurvjustering för att du ska kunna se en normal bild.
Aha. Det var alltså varken arbetsflöde eller inställningar det var fel på, utan min förståelse av det hela. Det du säger verkar vettigt. Tack!

Cinepaint tillåter mig att ange färgrymder (det är en av de funktioner som det lägger till på den gamla GIMP-kodbasen) men om det klarar konvertering mellan olika färgrymder vet jag inte. Jag får läsa dokumentationen och leka lite, helt enkelt.

mkjo skrev:
Cinepaint tillåter mig att ange färgrymder (det är en av de funktioner som det lägger till på den gamla GIMP-kodbasen) men om det klarar konvertering mellan olika färgrymder vet jag inte. Jag får läsa dokumentationen och leka lite, helt enkelt.

Kan du skapa en arbetsfärgrymd med ett gamma på 1 i programmet? I Photoshop är det enkelt med funktionen »Egen RGB«. Där kan du sätta ihop vilken färgrymd du vill.

Stefan

stefohl skrev:
Kan du skapa en arbetsfärgrymd med ett gamma på 1 i programmet? I Photoshop är det enkelt med funktionen »Egen RGB«. Där kan du sätta ihop vilken färgrymd du vill.
Jag kan konvetera mellan färgrymder (begriper inte hur jag kunde missa det menyalternativet) och tilldela en existerande rymd (dels "assign icc profile", dels "assign icc proof profile"), men inte skapa egna inifrån Cinepaint på något uppenbart sätt i alla fall. Däremot skulle jag inte bli förvånad om det finns andra Linuxprogram för att skapa ICC-profiler, så jag får väl leta lite helt enkelt.

Nu när jag vet vad det beror på att bilderna blir mörka är det mycket lättare att lösa problemet. :)

mkjo skrev:
Nu när jag vet vad det beror på att bilderna blir mörka är det mycket lättare att lösa problemet. :)

Visst finns det Linux-program att göra profiler i. Men eftersom profiler inte är låsta till en enda plattform kan du göra din gamma1-profil på Mac OSX eller t o m Windows.

Stefan

färgprofiler i linux

Till linux finns det ett färgprofilerings biblotek
som bland annat används i Ufraw som heter Little CMS. Människorna bakom detta har också gjort ett program för att framställa icc profiler. Sök på nätet efter LProf eller LCMS Profiler. Hur lätt det är att göra profiler kan jag inte svara på eftersom
jag just installerat LProf men vid första anblicken verkar det vara ett kompetent program

Re: färgprofiler i linux

denilsson skrev:
Sök på nätet efter LProf eller LCMS Profiler.
LCMS har jag fått installerat via Cinepaint, och lprof fanns i min distributions pakethanteringssystem (kör Gentoo). Tyvärr verkar de ha upphört med utvecklingen av det. :(

Tack för tipset i alla fall, det installerar just nu.

'ICM profile hacker' kanske kan vara nåt. Har inte testat det själv, hittade det precis.
http://www.eddiem.com/photo/labwarp/labwarp.html

Själv använder jag ufraw för raw-bilder på linux, i alla fall fram tills jag har lärt mig lite mer avancerade saker om färghantering osv. Så om du behöver få fram bilder snabbt på ett lätt sätt så kan jag rekommendera det programmet, om du nu inte testat det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar