Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder är olika i Lightrooms Library and Develop-vy, och även i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
Igår när jag satt och grejade med lite svartvita bilder upptäckte jag ett väldigt störande problem. Jag hade i develop-vyn i Lightroom redigerat mig fram till en bild jag var nöjd med, bla hade jag lagt på ganska mycket skärpning för att öka upp detaljerna.

Döm om min förvåning när jag sen slängde ett öga i library-vyn, och bilden inte alls såg lika dan ut, färgerna var väl ok lika, men den skärpan jag hade lagt på fanns absolut inte där. Vad jag har förstått nu är att Develop-vys-bilden är en 16-bits bild medans library-vyn bara har en 8-bit lägre upplöst preview, så jag antar att det kanske inte är så märkligt att samma detaljnivå inte finns där.

Hur som helst försökte jag exportera bilden, men inte heller då blev den bra, färgerna i firefox såg helt skumma ut, bättre i IE, men fortfarande inte samma detaljnivå.

Men det märkligaste är ändå när jag öppnade bilden i Photoshop / Camera Raw. I Ps är bilden blurigast av alla program, i Camera Raw är det bättre, men fortfarande inte samma skärpa som i Lightroom, jag kan inte ens redigera mig fram till samma skärpa i CR. Och jag har sett till så att Lightrooms redigeringsdata sparas så CR skall kunna hitta den.

Hur tusan kan det bli såhär, vad göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.