Annons

bildens upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

fry_

Aktiv medlem
vet någon hur påverkar bildens upplösning dess filstorlek och dess storlek på skärmen?
hur många färger kan en pixel ha?
Vilket färgsystem används för bildskärm?
Vad kan man göra för att korrigera ett blått färgstick?
Ge exempel på ett justeringsverktyg för färgjustering och hur det fungerar. Ge exempel på ett justeringsverktyg för ljusjustering och hur det fungerar.
Förklara följande begrepp:
- Färgmättnad (Saturation)
- Färgton (Hue)
- Skuggor, mellantoner och högdager (Shadow, midtone, highlights)
- Svart- och vitpunkt (Black and white point)
- Kontrast (Contrast)
Vad har hänt när ett fotografi är för mörkt? Och hur kan man rädda det?
Vad menas det när ett foto blivit utfrätt?
Förklara varför det är viktigt att använda flera lager när man jobbar i Photoshop.
Beskriv stegvis hur ett digitalfoto bör bearbetas innan det används på en webbplats?

Senast ändrad:
Jag vet inte, men det låter som att du kräver svar från andra för att besvara frågor som ställts till dig? Eller?

Frågorna är var och en så omfattande att man behöver skriva en hel bok för att besvara allihop. Det är nog bättre att du läser denna bok själv än att vi sitter och skriver, om du ursäktar.

Om du verkligen vill veta något specifikt så finns det massor av kunniga kufar här, men då får du också formulera frågorna på ett vettigare sätt tror jag.

Ja det låter lite som tentfrågor och svaren är lite beroende på vad man syftar på. Kan du inte svara på dem ännu tycker jag du ska sätta igång och googla eller ännu bättre - fotografera och bildbehandla mycket och ha läroböcker till hjälp, så lär du komma på svaren på alla frågorna själv efter en tid.

Kul att folk tror att andra skall svara på deras tenta/prov-frågor.. Låter ju inte alls som om det vore något sånt det är frågan om.. (ironi) hehe..

Låter som om trådskaparen borde hoppa av den inriktningen han/hon går i eftersom intresset verkar väldigt svagt, ge plats i skolan åt dom som är intresserade istället.

Jag gillar att TS är så slö att han inte ens skrivit om frågorna, bara klistrat in ett "vet någon" i början, och därmed åstadkommit en helt bisarr första mening.

Men svaret är väl givet: ingen här har lust att göra din hemläxa.

Tagga ner lite. Grabben är 16 bast. De tvår, tre första svaren räcker. Det finns ingen anledning att slå in öppna dörrar och anklaga medlemmar för slöhet. Låt TS återkomma med förtydligande om han vill, annars är det väl bara att droppa tråden.

Tycker i alla fall jag.

Dina frågor är alltför omfattande att på ett enkelt sätt kunna besvaras i en tråd. Läs själv om ämnet innan, så att du kan konkretisera dina frågor! Du måste inse att det krävs en del förkunskaper inom ämnet för att du skall kunna förstå ev. svar till dina nuvarande frågor. Känns ganska meningslöst att svara nu eftersom du inte tycks ha förkunskaperna som krävs... ;)

Ett tips är att du läser om hur (spatiell) upplösning definieras. Kontrast, kontrastdjup (antal bitar, där t ex 8 bitar=2^8=256 olika gråtoner), SNR (signal to noise ratio), CNR (contrast to noise ratio), SNRp (Pixel till signal till brusförhållandet), Rosmodellen, LUT (look up table) kan också vara bra att titta på. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar