Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildens pixlar och bildskärmens?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Är inne i en diskussion om detta med pixlar. Frågan från min kompis:

"Är dom pixlar vi tillämpar vid t ex krympning av bildfiler samma pixlar som vi talar om vid bildskärmsmått?
Jag krymper en bildfil till pixelmåttet 1000 x 800. En bildskärm kan ha pixelmått 1920 x 1080.
Är det samma pixlar vi talar om i bägge fallen?"


Alltså, vad är skillnaden mellan bildens pixlar och bildskärmens motsvarighet? Talar vi här om ppi vs dpi?
 
Det är samma antal typ av pixlar. Så har du en skärm med uppläsning 2560 x 1600pixlar, så skulle en bild på ungefär 4,1mp visas i 100% om du kollade på den i helskärm.
 
Är inne i en diskussion om detta med pixlar. Frågan från min kompis:

"Är dom pixlar vi tillämpar vid t ex krympning av bildfiler samma pixlar som vi talar om vid bildskärmsmått?

Jepp.

Jag krymper en bildfil till pixelmåttet 1000 x 800. En bildskärm kan ha pixelmått 1920 x 1080.

Då kommer bilden uppta ungefär halva bildskärmens bredd (1000 av 1920) och ungefär tre fjärdedelar av dess höjd (800 av 1080).

Är det samma pixlar vi talar om i bägge fallen?"

Jepp.

Alltså, vad är skillnaden mellan bildens pixlar och bildskärmens motsvarighet?

Ingen. Det är pixlar helt enkelt. Det du ser när du betraktar en skärm är ju enkelt uttryckt just en bild. Sedan kan du (som i ditt exempel ovan) välja att visa ett fotografi på en del av den bildytan, men både informationen i fotografiet och informationen omkring det består av samma typ av pixlar.

Talar vi här om ppi vs dpi?

Nu råkar du snubbla in i en av de populäraste ämnena för långa upprörda diskussioner på Fotosidan där folk slår varandra i huvudet med olika faktauppgifter och åsikter om vad saker egentligen betyder och heter :)

Man kan säga att det finns en del terminologiförvirring kring dpi/ppi, kring pixlar/punkter osv. Det beror nog delvis på att en del av orden och förkortningarna har lite överlappande betydelser och till råga på allt får lite olika betydelser i olika sammanhang (t.ex. om man diskuterar det som visas på en bildskärm eller det som syns i tryck).

Men så länge vi talar om pixlar i bilder och pixlar i bildskärmar är de hela ganska enkelt. Det är samma pixlar.
 
Talar vi här om ppi vs dpi?

Nu ska vi se om jag lyckas minnas och förklara det här rätt.

PPI står för Pixels Per Inch och är det mått som är relevant när det gäller bildskärmar.

DPI står för Dots Per Inch och används när det gäller utskrifter. Till skilnad från en pixel så kan en punkt bara ha en färg. För att bygga upp en pixel använder man flera punkter och genom att göra punkterna olika stora så ger man pixeln rätt färg. Det är det som kallas rastrering.

Att sedan fonters och bildskärmars upplösning under lång tid har mätts i DPI när man menar PPI beror på att man när man började använda datorer för att göra tidningar så återanvände man terminologi från tryckeri. Och så länge datorgrafiken var monokrom så var det ingen större skilnad på DPI och PPI.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.