Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden ser inte likadan ut i Raw-programmet som i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Detta problemet knske inte är något problem för det kanske är så här det är.
Jag behandlar mina RAW-filer föst i ett program som följde med min Canon, dvs "Digital photo proffessional". När jag fått de att se ut som jag vill så konverterar jag de och sparar som jpg och öppnar sen i mitt Photoshop 7.0.
MEN de blir inte lika skarpa och klara i färgerna när jag ska greja med dem i photoshop.
Har jag tex ändrat kontraster och sharpness i digital photo så att det är skarpt och fint så ser det grötigare ut sen i photoshop.
VAD GÖR JAG FÖR FEL?
GÖR JAG FEL?
Eller är det liksom bara såhär det är?

Tacksam för svar :)
 
Om du tittar på den bild du exporterat till JPG i något annat program än Photoshop, ser det bra ut då?

I så fall rör det sig troligen om olika val av färgrymder, dvs aRGB vs sRGB eller något annat.
 
Löser inte ditt problem med färger, men exportera till TIFF istället om du ska redigera i PS.
JPEG är ett förstörande format, blir sämre varje gång du sparar.
 
Så här

Ställ in bilderna i DPP tryck sedan "Alt p" så förs bilderna över automatiskt till Photoshop och öppnas där. Se till att du har samma arbetsfärgrymd i PS som du har inställd i DPP. Nu kan du spara som jpg (fast först image - mode -8 bit eftersom bilderna överförs som 16 bit tiff). Bilderna ser ofta skarpare ut i DPP så eventuellt behöver du lägga på lite skärpa i PS. Gör du så här så har du full kontroll över hur dina jpg blir och så slipper du spara som tiff som mellanled. Det är ju heller ingen bra idé att bildbehandla en jpg i PS när du hellre kan bildbehandla en 16bitar tiff. Du vinner en del i kvalitet på att hellre bildbehandla tiffen när du ska göra JPG-bilder. Gör dock så mycket som möjligt i DPP innan exporten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.