Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden plötsligt grynig

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Köpte en ny dator för någon månad sen och från början var skärmen kanon. Vilka färger! Jag har inte hunnit kalibrerat skärmen eller så... än

Men... sen hände något, bilderna blev helt förstörda! Om jag öppnar en bild är alla skuggpartier helt "söndergrynade". Ser ut som man kört på högsta ISO, minst! Mörka skuggor i oskärpa ser riktigt hemska ut, som en grynig massa som simmar omkring i bakgrunden.

Så vad sjutton har jag råkat göra egentligen? Det verkar som om bilderna ser ok ut om man exempelvis öppnar dem på internet.

Exempelvis denna bild (ej tagen av mig)
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1874301.htm

Den ser "rätt" ut på nätet men om jag skulle se den i bildbehandlingsprogrammet skulle bakgrunden vara grynig i skuggpartierna. Det är också oberoende av vilket program man öppnar bilden i. (Raw konverteraren, PS, etc.)

Några förslag????

Ingen som har någon idé?

Det ser verkligen helt stört ut. Skall fota av skärmen med min sambos laptop (som visar bilderna ok även om det inte är lika nice som på nya skärmen) bredvid så får vi en referensbild.

Den ser "rätt" ut på nätet men om jag skulle se den i bildbehandlingsprogrammet skulle bakgrunden vara grynig i skuggpartierna. Det är också oberoende av vilket program man öppnar bilden i. (Raw konverteraren, PS, etc.)

Några förslag????

Oberoende av vilket program... undantaget webläsaren?

Jag tycker det ser sämre ut i hela windows faktiskt, även webläsaren, jämfört med förr men långt ifrån lika illa som i bildbehandlingsprogram (inkluderar windows förhandsgranskning)

Bäst resultat erhålls om man öppnar filen och väljer "discard the embedded color profile".

Helt klart är det något med färgprofilerna som blivit helt fucked up.

Hmm... jag har inte kört windows sedan XP var nytt... men du kan nog vara något på spåren. Peta på färgprofiler och grafikkortsdrivrutiner/inställningar.

Testa någon live-skiva med linux om du vill utesluta hårdvarufel.

Då skall vi se... att ta en rättvisande bild av dataskärmen verkar vara en omöjlighet men har tagit min färgseende sambo till hjälp för förklaringen.

Installerade Canon Zoombrowser (som följde med kameran) och där visas banne min bilderna rätt(enligt mig).

Sambon sa följande om ett foto på hennes föräldrars hund
*I rawkonverteraren visas bilden med orange öga och med lila klumpar runt ögonen, dessutom är pälsen grynig, nästan som om det är för lågupplöst. Sen är färgerna lite för lila. Även bakgrundsoskärpan är grynig. (Det är samma resultat om man öppnat "framkallad bild", grynigheten kommer inte från någon preview). På samma sätt ser bilden ut i photoshop med adobergb eller profoto.
*I Zoombrowser är det bättre, ögat är rödbrunt och pälsen ser helt ok ut. Dock är det fortfarande lite lila runt ögonen men inte lika "klumpigt" som i rawkonverteraren.
*I photoshop (med assign profile>dell2209WA), helt klart bäst. Ögat är brunt och precis så ser hunden ut!

Problemet är ju att man inte vill editera bilden med dell2209WA färgprofilen... eller, har jag missat något om färghantering?

Så... vad är det egentligen jag ställt till med färginställningarna? Datorn var helt ok för bara några veckor sedan...

Har egentligen ingen aning om vad det är för problem du har råkat ut för, men ett par grundläggande funktionen kan vara värda att kolla upp (om inte så för att utesluta dessa i felsökningen).

Kontrollera att du inte har ändrat skärmupplösningen, väljer du en storlek som inte matchar skärmens upplösning blir skärmen gryning. En klassiker är att försöka använda den bärbara datorns upplösning på den externa skärmen, när den senare egentligen har en högre upplösning (de flesta skärmar försöker då töja ut bilden så att den fyller hela bildytan).

Kontrollera också att du inte har råkat ändra antalet färger under Bildskärmsinställningar i kontrollpanelen, men färre färger uppstår lätt bandningseffekter som gör skillnaden mellan närliggande färger synligare (till exempel i mörka bakgrunder). Högsta möjliga antal färger rekommenderas, vilket normalt brukar vara 32 bitar (vilket ger 16,7 miljoner färger).

Till sist kan det vara värt att kolla på bildskärmskortets färginställningar (för det är väl inte så enkelt att du har skruvat på skärmens inställningar?), de hamnar lätt i konflikt med Windows egna.

Hmm, första steget borde vara att kalibrera/profilera skärmen. Innan det är gjort kan man inte säga särskilt mycket om hur färgerna är.

Sen kan det mycket rikigt skilja mellan olika RAW-konverterare eftersom de arbetar med olika kameraprofiler och därför ger olika resultat map färg (men även kontrast, skärpa, brusreducering etc)
Är man inte nöjd med kameraprofilen som medföljer RAW-konverteraren får man göra en egen (eller flera beroende på objektiv mm).

Att färgen kanske inte är helt riktig direkt vid en konvertering utan justeringar är ju inte ovanligt, det är väl snarast regel då ljuset vid fotograferingstillfället påverkar resultatet. Att t ex zoombrowser i detta fall lyckas bättre med konverteringen än en 3:e parts konverterare beror troligen på att zoombrowser kan använda mer av kamerans inställningar avseende brusredusering, färgtemp, skärpa etc.

Kan det rent av vara så att de första bildern som funkat rakt ur kameran har tagits i jpeg och inte raw?

Normalt sett använderman ProphotoRGB eller AdobeRGB som profil på bilderna i bildbehandlingen. Man kan konvertera till anna profil när bilden ska publiceras t ex sRGB om den ska ut på webben.

Skärmupplösningen är vad den skall vara och har inte sänkt färgdjupet, om så vore fallet borde det spårat ur i samtliga program.

Att det skiljer mkt mellan olika rawkonverterare är jag med på. Zoombrowser är exempelvis mkt grynigare och mer "real" men problemet jag har är inget finlir. I PS (både med och utan camera raw) och i rawkonverteraren så ser bilden piss ut, den är grynig i skuggor, den är lila. Mörkare bruna toner blir grå. Och för cirkus tre veckor sedan visades bilderna rätt i samtliga program OCH oavsett filformat psd, tiff, jpg så visas bilderna numera fel.

Skall försöka låna mig en skärmkalibrerare.

Och som sagt, väljar man assign profile i PS och den medföljande skärmprofilen (som heter dell2209WA) så visas bilden rätt. Att göra såhär är ju helt åt skogen men faktiskt så visas bilden som den skall när man gör såhär. Helskummt! Någon färgprofilsguru måste vara lösningen på spåren.

Har du kollat
Display Properties/Skärminställningar -> settings/inställningar->Advanced/Avancerat->Color management/färghatering

Vilken "profil" använder Windows till din skärm?

Har du kollat
Display Properties/Skärminställningar -> settings/inställningar->Advanced/Avancerat->Color management/färghatering

Vilken "profil" använder Windows till din skärm?

Kör vindows vista.

Enheter: Dell 2209WA(Digital) ICC profil associerad med enhet 2209WA.icm.

Avancerat:
Enhetsprofil: sRGB
Profil för visningsförhållanden: WCS-profil för ICC-visningsförhållanden
Standardkonvertering: Perceptuell

Laddade hem ett freewareprogram, "quick monitor profile". För att gripa efter ett halmstrå. Fattade inte mkt men sparade mig en ny profil under namnet "testaskitskarm" och laddade in i windows färghantering. Och nu.. färgerna visas rätt (typ lika allltså) i både PS, raw och DPP. Kanon!

Så det var nog färgprofilen till skärmen som varit tokgalen hela tiden, förstår inte riktigt varför det visades ok i DPP och inte i ex PS eller windows förhandsgranskning. Men men... tillsvidare verkar det visa rätt, iallafall för enligt en färgblinds krav. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar