Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden på robotkrasch i Norge omanipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
DN.se skriver om en rysk robotkrash och artikeln är illustrerad med en bild på händelsen. Men hur jag än försöker får jag inte ihop hur roboten har på himlen kunnat rita en helt enkelt perfekt spiral mot fotografen till, när roboten kom högerifrån in i bilden (se röksvansen på bilden i nedanstående länk).

Är bilden verkligen omanipulerad eller är spiralen framtagen med PS? Jag vill gärna tro att bilden är autentisk, men kan någon förklara hur man lyckats med att fota detta?

Artikeln på DN finns här.

Ah, nu får jag det att fungera för min fantasi, jag var bara tvungen att tänka i 3D - som jag förstår av bilden så har roboten först fått höjd (som röksvansen visar) och sedan fortsatt rakt mot fotografen i en allt snävare spiralbana. Eller?

Bra fångat hur som.

Spiralen ser inte ut som någon röksvans, det ser snarare ut som något slags kameraartefakt, p g a starkt ljus från roboten och lång slutartid eller liknande...

Nähä, nu har jag läst på lite mer. En roterande robot kan förstås åstadkomma ett sådant mönster, om gaser läcker från den på två ställen. Tänk på en trädgårdssprinkler, som ju också ser ut som en spiral på bild, även om det är en illusion. Samma fenomen här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar