Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bilden kan inte visas" i displayen på Eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas T

Medlem
Hej.

Har en helt ny Eos 7D & ett helt nytt minneskort Transcend CompactFlash 16Gb 133x.
Köpte den på MediaMarkt mellandagsrea i Göteborg/Bäckebol.

Har inte hunnit fota så mycke än, men redan har det visat sig ett problem.
På vissa bilder, när jag vill titta på dem i kameradisplayen så står det "Bilden kan inte visas" & det går inte att få fram nå´n info om bilden.

Utav 138 bilder är det fel på 7 av dem.
När jag tittar på dem i datorn så ser det ut som färgfel i kanten på bilden &/eller så har inte hela bilden laddats ner till minneskortet.

Har formaterat minneskortet & uppdaterat med nyare firmware men felet uppkommer ändå.

Något ni känner igen, något ni kan tipsa mig om eller hjälpa mig med???

Mvh, Jonas T

Ja och nä....eller vet inte...suck!!

Det andra kortet jag har är alldeles för litet & för långsamt(gissar jag!?!?!)

SanDisk Ultra II 2 Gb.

Hej.

Har en helt ny Eos 7D & ett helt nytt minneskort Transcend CompactFlash 16Gb 133x.
Köpte den på MediaMarkt mellandagsrea i Göteborg/Bäckebol.

Har inte hunnit fota så mycke än, men redan har det visat sig ett problem.
På vissa bilder, när jag vill titta på dem i kameradisplayen så står det "Bilden kan inte visas" & det går inte att få fram nå´n info om bilden.

Utav 138 bilder är det fel på 7 av dem.
När jag tittar på dem i datorn så ser det ut som färgfel i kanten på bilden &/eller så har inte hela bilden laddats ner till minneskortet.

Har formaterat minneskortet & uppdaterat med nyare firmware men felet uppkommer ändå.

Något ni känner igen, något ni kan tipsa mig om eller hjälpa mig med???

Mvh, Jonas T

Jag gjorde samma misstag och provade min för ca. 2 månader sedan inköpta 7D med ett Transcendkort. Fick samma fel som du! Har nu använt Transcendkort 2 ggr, första och sista!
Nu kör jag med Sandisk Extreme 16 GB utan problem.
Förslag: kasta ditt Transcendkort.

Mitt Transcend har fungerat felfritt i 3.5år nu men jag hade oxå valt ett sandisk i första hand.
Reklamera kortet!

Transcend

Enligt en välrenommerad fotohandlare är ca 1 av 10 minneskort dåliga med defekter. Jag köpte av honom och han sade detta till mig, om det skulle krångla på något vis. Givetvis med bytesrätt! Fungerade dock perfekt! Mvh och Gott Nytt År!

Felfrekvens på 10% i försäljningsledet. Man undrar ju hur många kort de sorterar bort i produktionsledet...
Jag kommer att hålla mig till Sandisk, den saken är helt klar.
/L

Enligt en välrenommerad fotohandlare är ca 1 av 10 minneskort dåliga med defekter. Jag köpte av honom och han sade detta till mig, om det skulle krångla på något vis. Givetvis med bytesrätt! Fungerade dock perfekt! Mvh och Gott Nytt År!

Om en tillverkade hade fel på 10% av det man säljer på marknaden skulle det vara en ekonomisk katastrof. Kostnaden är ju inte bara att byta ut det felaktiga.
Det är också att administrera alla ärenden och hantera förbannade återförsäljare och general agenter.
Så den siffran skull jag tro är klart överdriven.
Redan siffror på 2-3% är högt

Jag gjorde samma misstag och provade min för ca. 2 månader sedan inköpta 7D med ett Transcendkort. Fick samma fel som du! Har nu använt Transcendkort 2 ggr, första och sista!
Nu kör jag med Sandisk Extreme 16 GB utan problem.
Förslag: kasta ditt Transcendkort.

Tjena.

Aj aj aj aj aj aj...........Jaha ja...tack för det Televerket....
Ja, nu har jag testat med mitt lilla SanDisk.....nemas problemas......

Tack ska ni ha för hjälpen.

Med mycke vänliga hälsningar & gott nytt år på er, Jonas T.

Byt ut kortet bara till ett nytt så ska du se att det går bra. Har inte märkt att transcend kort krånglar mer än sandisk i min kamera. Du har nog helt enkelt råkat ut för ett måndagsexemplar!

ANNONS