Jag kanske ändå skulle ge ett tips om vad du kan göra för att färgen ska bli hygglig.
Det är alltid svårt med scenljus, om man inte har en vitbalansbild med ofiltrerat ljus, eftersom det kan vara knepigt att få reda på vilken slags ljuskällor de använder. Men om vi gissar att det kan vara vanliga halogenlampor så är det enklare, då har du åtminstone två vägar att gå, där den enklaste är att helt enkelt förutsätta glödljus av en viss färgtemperatur. Du ställer in den färgtemperaturen och behandlar alla bilder efter den, så ska de bli mer eller mindre färgriktiga.
I all RAW-hantering ingår att man måste ha en vitreferens. Det finns någon bra vitreferens att köpa, och det finns massor av dåliga, riktigt dåliga, katastrofalt dåliga eller bara sådär normalt dåliga. Alla gråkort som säljs som gråkort är i stort sett värdelösa för vitbalans.
När man vet att fotohandeln inte har några bra vitreferenser att erbjuda blir livet mycket lättare, för då kan man i stället leta efter en bra vitreferens.
Det finns en som heter
WhiBal. Den är den bästa vitreferens som jag känner till. Den näst bästa är en vanlig hushållsrulle eller muggrulle av blekt men obehandlat papper, alltså inte vitt, utan mer gråaktigt. Utan optiskt vitmedel. Den allra billigaste sorten, som finns i i stort sett varje vanlig livsmedelsaffär.
Man inkluderar sin vitreferens i en bild som man tar i den aktuella belysningen - obs, vid scenbelysning, lampan utan filter - och så använder man pipetten i Camera Raw för att ställa in vitbalans. Då blir resten struntenkelt. Man kör alla bilderna lika, och så blir det automagiskt rätt färger om man har tur. Om man inte har tur, finns det olika sorters ljuskällor i belysningen, och då är man tillbaka på ruta ett.