Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden blir konstig i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag har problem med rawfilerna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. När jag tittar på RAW-filen genom Windows visningsprogram så ser den bra ut, färger och dyl är bra, men när jag öppnar den i PS CS5 så blir bakgrunden bland annat helt konstig och får en helt annan färg. Jag gillar bilden bättre som den ser ut utanför programmet, men rawfiler går ju inte att göra mycket av utan jag skulle behöva konvertera till JPEG och kanske göra lite bearbetning.

Kan jag göra nåt år detta? bildbehandla på nåt speciellt sätt? öppna bilden i ett annat program?
hoppas på snabbt svar, lite stressad :)

Här kan ni se vad jag menar:
 

Bilagor

  • Namnlöst-12.jpg
    Namnlöst-12.jpg
    23.5 KB · Visningar: 542
Du kan utan vidare behandla den i Camera Raw, men du måste så klart lära dig hur man gör innan du sätter igång att jobba i "skarpt läge".

Det är inte något fel på hur Camera Raw visar bilden, och Windows visningsprogram gör det inte bättre så som du har gjort skärmdump, utan det är helt enkelt två olika sätt att visa bilden. Troligen är inget av dem "rätt", men det är i Camera Raw som du kan korrigera det.

Och det du behöver för att göra jobbet är en råkonverterare. Det finns massvis, men Camera Raw hör inte till de sämre, så om du vill ut och shoppa kan du leta efter "RAW converter" på webben så finns det ett gäng fler.

Mitt förslag är ändå att du försöker lära dig hur Camera Raw arbetar och använda det.
 
Visar ens Windows fotovisare själva råbilden? Eller är det bara den inbakade JPG-tumnageln?
 
Tack för ditt snabba svar! Jag använder camera raw till alla övriga bilder, men detta är första gången jag märkt av denna skillnad. Men jag ska testa mig fram :) tyckte det var mest synd att bakgrunden helt ändrade färg då det lila stämde bättre överens med hur jag tyckte att ljuset var på scenen. Men jag kanske kan få tillbaka det i rawprogrammet =)
 
jag gillar inte heller hur lampan i bakgrunder blir i den högra bilden, men jag ska testa mig fram om jag kan göra nåt åt det
 
Jag kanske ändå skulle ge ett tips om vad du kan göra för att färgen ska bli hygglig.

Det är alltid svårt med scenljus, om man inte har en vitbalansbild med ofiltrerat ljus, eftersom det kan vara knepigt att få reda på vilken slags ljuskällor de använder. Men om vi gissar att det kan vara vanliga halogenlampor så är det enklare, då har du åtminstone två vägar att gå, där den enklaste är att helt enkelt förutsätta glödljus av en viss färgtemperatur. Du ställer in den färgtemperaturen och behandlar alla bilder efter den, så ska de bli mer eller mindre färgriktiga.

I all RAW-hantering ingår att man måste ha en vitreferens. Det finns någon bra vitreferens att köpa, och det finns massor av dåliga, riktigt dåliga, katastrofalt dåliga eller bara sådär normalt dåliga. Alla gråkort som säljs som gråkort är i stort sett värdelösa för vitbalans.

När man vet att fotohandeln inte har några bra vitreferenser att erbjuda blir livet mycket lättare, för då kan man i stället leta efter en bra vitreferens.

Det finns en som heter WhiBal. Den är den bästa vitreferens som jag känner till. Den näst bästa är en vanlig hushållsrulle eller muggrulle av blekt men obehandlat papper, alltså inte vitt, utan mer gråaktigt. Utan optiskt vitmedel. Den allra billigaste sorten, som finns i i stort sett varje vanlig livsmedelsaffär.

Man inkluderar sin vitreferens i en bild som man tar i den aktuella belysningen - obs, vid scenbelysning, lampan utan filter - och så använder man pipetten i Camera Raw för att ställa in vitbalans. Då blir resten struntenkelt. Man kör alla bilderna lika, och så blir det automagiskt rätt färger om man har tur. Om man inte har tur, finns det olika sorters ljuskällor i belysningen, och då är man tillbaka på ruta ett.
 
Men med exempelbilden så kanske det kan vara svårt att få komma upp på scenen med motiveringen "jag ska bara ta en vitreferensbild". ska man använda en referens så måste ju den referensen finnas i samma ljus som motivet, och det är en viss skillnad i ljuset på scen jämfört med ljuset där man själv står i publiken. I brist på vitreferens får man gå på känsla, förutsatt att ens skärm visar någorlunda rätt färger. Det är dessutom inte alltid man vill ha "korrekt" vitbalans. Ofta vill man nog snarare ha den vitbalans som passar till bilden, d.v.s. lite gulare vit brasan och solnedgången, lite kallare för att förmedla kylan den där kalla vinterdagen. Det viktiga, oavsett vad man gör, är att man kan lita på de färger som ens skärm visar. Det är steg ett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.