J. S-g.
Aktiv medlem
Bilden är inte tillräcklig
David Hockney hävdade nyligen i Guardian att "War photography is as fictional as painting, but painting can express profound insights denied photography" (refererat av artikelförfattaren). Och när Mike Johnston i sin senaste krönika funderar över autenticitet skriver han "In the end, we depend on the reporter's word for her interpretation. All we can really do is take photographs at face value: and while they may be evidence, they are not proof. We all depend to some degree on trust. And trustworthiness. But you can't tell from the picture."
Jag förstår inte Hockneys resonemang om varför det ena mediet skulle vara bättre lämpat att förmedla djupa insikter än det andra, men jag är attraherad av hans likställande av måleri och fotografi vad gäller debatten om autenticitet vs fiktionalitet. Riktigt intressant blir det sedan i Johnstons sista mening: vi kan inte avgöra till det ena eller det andras fördel genom att bara betrakta fotografiet. För att göra den distinktionen krävs något mer; något bortom bilden.
Spelar detta någon roll?
Vad är det i så fall som krävs?
Alldeles uppenbart krävs mer än en genrekonvention som 'pressfotografi', det har den ihopsydda bilden från Irak visat. (Historien är dock mycket längre än så: från en bortretuscherad Trotskij via Iwo Jimabilden till mer sentida exempel.)
Vittnen. Inte bevis. Kanske är det så långt vi kan komma? Eller?
David Hockney hävdade nyligen i Guardian att "War photography is as fictional as painting, but painting can express profound insights denied photography" (refererat av artikelförfattaren). Och när Mike Johnston i sin senaste krönika funderar över autenticitet skriver han "In the end, we depend on the reporter's word for her interpretation. All we can really do is take photographs at face value: and while they may be evidence, they are not proof. We all depend to some degree on trust. And trustworthiness. But you can't tell from the picture."
Jag förstår inte Hockneys resonemang om varför det ena mediet skulle vara bättre lämpat att förmedla djupa insikter än det andra, men jag är attraherad av hans likställande av måleri och fotografi vad gäller debatten om autenticitet vs fiktionalitet. Riktigt intressant blir det sedan i Johnstons sista mening: vi kan inte avgöra till det ena eller det andras fördel genom att bara betrakta fotografiet. För att göra den distinktionen krävs något mer; något bortom bilden.
Spelar detta någon roll?
Vad är det i så fall som krävs?
Alldeles uppenbart krävs mer än en genrekonvention som 'pressfotografi', det har den ihopsydda bilden från Irak visat. (Historien är dock mycket längre än så: från en bortretuscherad Trotskij via Iwo Jimabilden till mer sentida exempel.)
Vittnen. Inte bevis. Kanske är det så långt vi kan komma? Eller?
Senast ändrad: