Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyråer??

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellberg

Aktiv medlem
Tänkte vidareutveckla verksamheten. Har sålt direkt till kunder hitintills.

Men nu tänkte jag höra hur det ligger till med Bildbyråer.
Kan ni rekommendera någon?
Dela med er av erfarenheter, tips och råd!? :)

Tack på förhand.

Tänkte vidareutveckla verksamheten. Har sålt direkt till kunder hitintills.

Men nu tänkte jag höra hur det ligger till med Bildbyråer.
Kan ni rekommendera någon?
Dela med er av erfarenheter, tips och råd!? :)

Tack på förhand.
Vilken typ av bilder är det du sänkte sälja via bildbyrå?

Jodå, men har inget bra förslag på en byrå där din kombination är klockren. Bilar och djur/natur.

Jodå, men har inget bra förslag på en byrå där din kombination är klockren. Bilar och djur/natur.

Det är var vi befinner oss idag.

Planen är att vi ska utvecklas, men då vill jag ha en bildbyrå att samarbeta med... En seriös som inte har för hårda krav. Vet vissa som har som krav att du måste ha skriftligt medgivande på alla människor på bild osv... Lite lägre krav än så... Men ändå en byrå som arbetar utanför Sveriges gränser och är relativt stor och bred när det gäller kunder. =)

Vet vissa som har som krav att du måste ha skriftligt medgivande på alla människor på bild osv... Lite lägre krav än så... Men ändå en byrå som arbetar utanför Sveriges gränser och är relativt stor och bred när det gäller kunder. =)

Ni får nog tänka om. Anledningen till skriftligt medgivande på alla människor i bild är för att bilden skall kunna användas i reklam. Utan skriftligt medgivande går det ju inte att använda bilderna, dvs de blir osäljbara som reklambilder.

Kanske ni ska sälja bilderna direkt via någon av webbshop istället. Kan ingen själv, men det kommer säkert tips om det är det ni kanske är ute efter.

Men att sälja reklambilder utan skriftligt godkännande kan ni nog lägga ner som ide, även om ni försöker sälja dem direkt via webbshop.

Ni får nog tänka om. Anledningen till skriftligt medgivande på alla människor i bild är för att bilden skall kunna användas i reklam. Utan skriftligt medgivande går det ju inte att använda bilderna, dvs de blir osäljbara som reklambilder.

Kanske ni ska sälja bilderna direkt via någon av webbshop istället. Kan ingen själv, men det kommer säkert tips om det är det ni kanske är ute efter.

Men att sälja reklambilder utan skriftligt godkännande kan ni nog lägga ner som ide, även om ni försöker sälja dem direkt via webbshop.

Så du måste ha skriftligt medgivande av alla i en publik bild?

Så du måste ha skriftligt medgivande av alla i en publik bild?

Om de enskilda i publiken är så tydliga att de blir identifierbara så måste de säga ok innan bilden används i reklam. Annars är bilderna helt oanvändbara till annat än konstbilder eller redaktionella bilder.

/ Kalle

Kommer även att bege mig in på människor i stadsmiljö.

Om jag som AD på en reklambyrå ska kunna köpa dessa bilder så måste de vara riggade med modeller som signat avtal. Du kommer få svårt att springa efter de du just fotat och fråga om det är ok att användas kommersiellt.

Men om du skulle lyckas med detta, alltså att få bra bilder från vardagsmiljöer med modellrelease så kommer du garanterat att sälja mycket bilder, det brukar vara svårt att hitta just den typen av bilder på de vanliga bildbyråerna.

/ Kalle

Bilar i huvudsak och djur o natur som andra prio. Kommer även att bege mig in på människor i stadsmiljö.

Bilar kan du hoppa över, bildbyråerna tar inte emot bilbilder utan property release från tillverkaren.

Människor i stadsmiljö är bra, se till att personerna på bilden skriver en model release.

Gränsen för model release brukar vara att om personen är möjligt identifierbar, eller via kläder, plats eller attribut identifierbar.

Om de enskilda i publiken är så tydliga att de blir identifierbara så måste de säga ok innan bilden används i reklam. Annars är bilderna helt oanvändbara till annat än konstbilder eller redaktionella bilder.

/ Kalle

Hur ligger det till med kända människor, kungen, politiker osv. Känns som lite svårt att gå fram o be dom att signa på ett avtal som binder dom till att vara med i kommersiella syften å mina vägnar ;)

Hur ligger det till med kända människor, kungen, politiker osv. Känns som lite svårt att gå fram o be dom att signa på ett avtal som binder dom till att vara med i kommersiella syften å mina vägnar ;)

Jo, svårt är det nog, men inte omöjligt. Det är nämligen precis så alla dessa hovleverantörer har gjort. De har kontaktat kungahuset och skrivit avtal gällande leveranser, priser och bilder.

Däremot så får du fotografera allt och använda själv, eller reportrar som gör det för nyhetsbevakning.

Kruxet är att använda personer i reklamsammanhang och ännu viktigare via bildbyrå, när personerna kan hamna i olika sorters reklam. Hur skulle du själv känna om du såg dig själv på stora posters över hela staden, med rubriken "Jag har gonorre" eller "Jag fick AIDS när jag var prostituerad" osv.

Jo, svårt är det nog, men inte omöjligt. Det är nämligen precis så alla dessa hovleverantörer har gjort. De har kontaktat kungahuset och skrivit avtal gällande leveranser, priser och bilder.

Däremot så får du fotografera allt och använda själv, eller reportrar som gör det för nyhetsbevakning.

Kruxet är att använda personer i reklamsammanhang och ännu viktigare via bildbyrå, när personerna kan hamna i olika sorters reklam. Hur skulle du själv känna om du såg dig själv på stora posters över hela staden, med rubriken "Jag har gonorre" eller "Jag fick AIDS när jag var prostituerad" osv.

Jo, den sortens reklam är ju klockren.

Förstår att det inte är så lätt som det verkar... =)

Kruxet är att använda personer i reklamsammanhang och ännu viktigare via bildbyrå, när personerna kan hamna i olika sorters reklam. ....

Glöm inte att det är fotografen, inte bildbyrån, som blir stämd om det skulle råka slinka genom någon som känner igen sig.

Inte alls. Det är den som producerar/publicerar annonsen som kan råka illa ut. Fotografen har inga problem såvida hen inte ljuger.

Det var faktiskt det scenariot jag avsåg antyda, glöm mitt inlägg, jag har precis deltagit i en diskussion om fejkade modelreleaser.

Erland har rätt (så när som på användingen av feminina hen), det är inte fotografen som får ansvaret. Reklambyrån får ta första smällen i en stämning, ev kunden beroende på dess inblanding. Sen kan nog de ev stämma vidare bildbyrån om det var en bild som borde haft model release. Fotografen bör gå skadefri om han/hon kör med öppna kort.

Ett bra exempel på hur illa det kan gå är Greken som pryder förpackningarna med Turkisk yougurt. Han fick 1,7 miljoner för att de utan avtal använt en bild på han på sina förpackningar och i reklam.
http://www.fotosidan.se/cldoc/grekisk-yoghurt-turk-far-1-7.htm

Jo den där är känd.

Nyckeln i den sekundära tvisten mellan mejeriet och reklambyrån, (mejeriet fälldes i första hand) är ju om reklambyrån visste att det inte fanns model release.

Nej, skaffa model release, stay out of trouble...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar