Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbetyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Pisquare

Aktiv medlem
Möjligen jag kliver på redan upptrampad stig, men hittade ej någon diskussion kring betyg.

Spörsmål: Jag upplever det ofta mycket svårt att sätta betyg, den femgradiga skalan en alltför trång kostym. Väldigt många femmor sätts, men jag skulle vilja ha toppbetyget vikt åt enkom toppbilderna. En tiogradig skala skulle lätta upp en del, men jag förespråkar en 20-gradig skala. Riktigt bra bilder med god kvalité har då ett vidare utrymme över betyget 4: 17-18-19-20. Det skulle öppna upp för ett gott betyg för god kraetion med något sämre bildkvalitét och vise versa.

Jag upplever det över huvud taget svårt sätta betyg. Min magkänsla säger mig medelbetyget här på FS är ganska högt. Då och då ramlar det upp en bild som får en att hålla extra i stolkarmen, och då rör det sig oftast om en klockren femma. Aldeles för många femmor är ganska fina bilder, men med en eller flera brister. Inte konstigt, då man vill uppmuntra en bild i det övre skiktet, men toppbetyget vill jag vika åt dessa bilder som är 'flawless' s a s.

Med 20-gradig skala blir det mer dynamik i hela betygssystemet, där t ex 10 motsvarar 2,5. En bättre median i min bok.

Synpunkter?

/Richard

Till viss del håller jag med dig, men inte helt. Jag tror inte att lösningen är fler betygsteg. Det finns redan 5 varav 1 - 3 knappast används alls.Det är alltid trevligt att få en femma, men jag tycker att detta betyg borde förbehållas bilder som i alla avseenden är perfekta, dvs. där man inte kommer på något som kan förbättra bilden. Nu är det ett ganska stort spann av bilder som tilldelas betyget 5, allt från hyfsade semesterbilder till fotografiska mästerverk.
Möjligen skulle en lösning vara att dokumentera någon form av betygskriterier?
Själv tycker jag att betyget 3 är rimligt för en tekniskt korrekt bild med hyfsat intressant motiv
1 och 2 borde innebära att bilden har någon form av brister, tekniska eller bildmässiga
4 och 5 för riktigt bra bilder, imponerande teknik och intressanta

Det finns en massa diskussioner om betyg på FS, för några år sedan hade dom en enkät angående betyg (där ja sidan var ca 75%). För egen del undviker jag att ange något betyg annat än i de fall jag tycker det är en klockren bild (inte självklart 100% tekniskt perfekt).

Betyget är ju trots allt även det ett tyckande så jag tycker 5 gradig skala är fullt tillräckligt.

Folk kommer ge det högsta betyget ändå, för det syns vilket betyg man ger och man vill vara trevlig, + är om man får en kommentar tillbaka. Nu är det inte alltid så, men oftast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar