Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbetalning kontra gratisjobbare

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Tänkte på en sak. Det blir en del rätt hätska diskussioner här kring att man skall ta betalt för alla bilder som används av andra. Många proffs är stenhårda med att ta betalt, vilket är naturligt eftersom det är deras födkrok, till skillnad från oss amatörer. Däremot sägs inte så mycket om det där om att låta assistenter gratisjobba åt en fotograf "för att få erfarenhet". Kan gälla ett bröllop, ett modelljobb eller bara allmänt i studion. Hmm, undrar vad en caféägare som annonserade så skulle få, antagligen ordentligt på nöten från media, fack och alla andra. Men här är det ok, eller?

Tänkte på en sak. Det blir en del rätt hätska diskussioner här kring att man skall ta betalt för alla bilder som används av andra. Många proffs är stenhårda med att ta betalt, vilket är naturligt eftersom det är deras födkrok, till skillnad från oss amatörer. Däremot sägs inte så mycket om det där om att låta assistenter gratisjobba åt en fotograf "för att få erfarenhet". Kan gälla ett bröllop, ett modelljobb eller bara allmänt i studion. Hmm, undrar vad en caféägare som annonserade så skulle få, antagligen ordentligt på nöten från media, fack och alla andra. Men här är det ok, eller?

De får gratisjobba pga amatörerna skänker bort bilderna och därmed dumpar prisnivån och då har de proffsen inte råd att betala lön. ;)

Eller?

Har ingen åsikt eller aning om hur det är och varför, men jag som är ung (fyller 18 på onsdag) skulle älska att kunna få lite erfarenhet om hur det är på ett bröllop etc., även om man måste vara en assistent och hålla grejjer såsom blixtar och allt möjligt!

Nu blev jag så sugen att jag ska lägga ut en annons om det xD

Praktik kallas det väl för...vilket även finns inom Café branschen.

Eller? :)

Ja, och en del betalar till och med för att få bli fotograferade ;)

Såklart att det är fel ifall någon assistent känner sig utnyttjad. Det finns nog ganska ont om folk som söker upp caféägare för att få erfarenhet medan fotografer får ett och annat samtal från folk som vill ha PRAO-plats eller liknande. Angående att man ska ta betalt för sina bilder tror jag att det är en onödig diskussion. Om fotografen vill ge bort bilder är det ju upp till honom/henne men jag tror att de allra flesta ser till att ta mer eller mindre betalt om deras bilder efterfrågas vid upprepade tillfällen.

Nu får ju rätt många assistenter betalt också. Finns dom som bara jobbar som assistenter åt diverse fotografer. Annars är väl tanken att man ska lära sig nått, vilket man knappast gör av att ge bort bilder.

Själv har jag råkat ut för företag som vill att man ska "provjobba" och som sen inte svara på mailen om betalning. Men det var databranschen så rötäggen finns nog på de flesta ställen.

/Maverick

Praktik kallas det väl för...vilket även finns inom Café branschen.

Eller? :)

Gratisjobba kallas det, dvs en del låter ungdomar "provjobba" ett tag för att visa vad de går för, utnyttjas som fan och har skrivits mycket om det. Jag lägger ingen värdering i att jobba gratis som assistent, men lite lustigt att det är ok i en bransch men inte i de andra. Ungefär som SVT utnyttjar en massa tv-sugna ungdomar till max som researcher i olika programprojekt, för att sen säga hejdå, i vart fall var det så på 90-talet när jag var i den branschen.

Vad är definitionen av proffs? Om det är fotografisk uttrycksfull kvalite så kan jag rada upp x antal exempel på yrkesverksamma fotografer som levererar blaha jämfört med vissa som kallas amatörer av sig själva och andra. Speciellt här i sverige, inom vissa genrer mer eller mindre.
Skillnaden mellan en ekonomiskt framgångsrik fotograf jämfört med en mindre framgångsrik ligger ofta i förmåga i marknadsföring, binda kontakter och förståelse av branschen, vilket inte har nånting med foto att göra eller?
Så pratar vi om moral, att fack och andra organisationer ska vidhålla nån "moral".. Vart är moralen i ett kapitalistiskt samhälle som konstant ökar samhällsklyftorna och exploaterar fattiga till förtjänst för dom rikaste.
Många lagar beslutas bakom fasaden totalt av den ekonomiskt välstående eliten, till deras fördel.

Det blir väldigt naivt att prata om moral, när systemet baseras på ekonomisk konkurrens och inte individuella rättigheter och jämlik moral.
Det är väl självklart att folk tar in gratis arbetare om dom kan, fråga arbetsförmedlingen om fotografer är en av dom största grupperna att ta in gratisjobbare som projekt för att ge folk en möjlighet att komma in i branscher genom erfarenhet.

Är det inte naivt att på nåt sätt sammankoppla lagar och instutitioner som fack med moral i ett sånt system? För att överleva och vara framgångsrik ekonomiskt går inte att vara moralisk.

En annan vinkel för vad som är bra foto, om "bättre" och "sämre" existerar i något som blir bättre enligt min åsikt av individuell uttrycksfullhet, kan vara att det behövs ett visst utvecklat bildseende för att uppskatta vissa typer av foto. Dom flesta har inte ett så stort konstintresse.

Så att definiera "proffs" och skilja på begrepp kan ju vara bra i en sån diskussion.

Vad är definitionen av proffs?

Definitionen av proffs är väl som regel att man har utbildning för, och försörjer sig på att arbeta som fotograf.
Man kan vara hur duktig som helst, men utan att sälja bilder eller ha något specialuppdrag så är man fortfarande amatörfotograf.

Det är i alla fall så jag skulle definiera det.

Definitionen av proffs är väl som regel att man har utbildning för, och försörjer sig på att arbeta som fotograf.
Man kan vara hur duktig som helst, men utan att sälja bilder eller ha något specialuppdrag så är man fortfarande amatörfotograf.

Det är i alla fall så jag skulle definiera det.

Eller helt enkelt att man försörjer sig på det bara, man behöver inte ha utbildning för att vara proffs.

Eller helt enkelt att man försörjer sig på det bara, man behöver inte ha utbildning för att vara proffs.

Håller med. Finns nog flera exempel både hos fotografer och andra där personer utan utbildning klart får anses som proffs.

Ang. ämnet tycker jag det är OK att kortare period jobba "gratis" om det är något man valt. Jag har gjort det i snart 10 år, inte inom foto. Och nu har jag möjligheten att få betalt för det men jag väljer ändå att arbeta "gratis" ibland.
Ideelt arbete kallas det, och jag gör det för min egen skull, det är kul helt enkelt.

//Fredrik

"Däremot sägs inte så mycket om det där om att låta assistenter gratisjobba åt en fotograf "för att få erfarenhet".

Naturligtvis sant det du skriver men, att arbetata som assistent
hos en kreativ inspirerande fotograf kan vara ovärderligt ;-)

Jag gör väldigt sällan gratisjobb idag, om jag gör det så måste det finnas någon form av baktanke bakom, som att tex mitt namn kommer i ett samanhang där jag inte normalt jobbar i eller ifall det är någon nära vän som frågar. Men inte fan går man in på ICA och får lite gratismat eller? Det där med att var fotograf är ganska tungt, dels så är utrustningen dyr och skall betala sig i längden och man måste betala hyran också.

Nej inga gratisjobb, jag brukar säga till folk att om de vill ha gratisjobb så får de själva köpa en kamera och göra det själva.

Okej, så långt kan jag sträcka mig. Men de flesta professionella fotografer har nog ändå någon form av utbildning. I vilket fall som helst måste man ju ha tillräckliga kunskaper för att hålla en viss kvalitetsnivå.

skillnaden är att Fotograf är ett av de fåtal yrken som fortfarande kan ses som något man blir upplärd i, alltså som lärling.

att vara assistent till en fotograf som kanske inte betalar dig, men som faktiskt lär ut saker till sin assistent är väll helt okej?

Tattuerare tar in lärlingar som oftast inte får ett öre på hela första året. men visst nu finns det faktiskt fotografutbildningar att tillgå det gör det inte för tattuerare, men ja tycker ändå liknelsen funkar..

dessutom, sen när blir man rik på att vara fotograf? bingo kanske men vem i hela friden vill vara en sån synlig i media? inte ja direkt.

att vara assistent till en fotograf som kanske inte betalar dig, men som faktiskt lär ut saker till sin assistent är väll helt okej?

Det tycker jag också. Det finns fler exempel på lärlingssystem inom många olika hantverksområden. Och att få gå med en erfaren fotograf är ju i många fall ren utbildning. Och ska du gå en fotografutbildning kostar det massa pengar. På det här sättet blir det gratis för dig, och du får förmodligen behålla dina bilder vilket gör att du ökar omfånget på ditt portfolio.

En annan sak man kan jämföra med är egenföretagare. (Vissa fotografer är egna företagare, men långt ifrån alla.)
I alla fall: Under den första perioden, ett eller två år, (kanske mer) kan man inte räkna med att få tillbaka alla timmar man jobbar på en gång i ekonomisk ersättning. Man får kämpa för att skapa sig ett namn och för att få erfarenhet, vilket förhoppningsvis betalar sig i slutänden.
På ungefär samma sätt är det när man får följa med som assistent till en erfaren fotograf. Man får inte ut den ersättning man skulle behöva ha för att leva på det, men man bygger upp sitt portfolio, får erfarenhet, möter kontakter, får inspiration etc. etc. Detta kommer förhoppningsvis ge som resultat att du blir en framgångsrik fotograf.
Huvudsaken tycker jag är att man får in en fot i branschen och visar lite att man finns.

Tror man kan välja när det gäller att vara fotoassistent...
Vill man lära sig något, så kan man ev fundera på om det är värt att "jobba gratis" ett tag hos någon som kanske lär ut nå't bra och intressant....
Så skulle jag i alla fall tänka.
/Bengan

Jag jobbade som assistent i ca 1½ år åt olika fotografer, det slutade med att jag tog bidlerna de skulle ha tagit för att de tog andra jobb samtidigt. Det var på den gammla "GODA" tiden då det fanns jobb i mängder, jag fick iofs lön av dem men mina första assistent jobb gjorde jag gratis. Jag vet inte hur det är idag men jag skulle aldrig anställa en grön assistent för pengar jag inte vet om jag kan investera.

På den analoga tiden då jag var assistent var det så mycket man behövde hålla reda på, som film, pressning, ljussättning. Vi gjorde ofta jobb med olika filmsorter och format och det gällde att man sbabbt blev påläst på vad som gälde osv..

Tittar man på bilder här på FS så ser man att många som kallar sig frilansfotografer eller yrkesfotografer ibland inte har fattat vad vitbalans och färgkorrigering är samt har ingen anning om komposition samt val av optik för olika ändamål.

Fär många är en bild bara en bild osv..

Att jobba gratis som forograf samtidigt som man skall dra in stålar för sitt eget uppehälle är ingen bra kombination. Att en fotograf gör gratisjobb ser jag lite som att personen inte riktigt vet vad den sysslar med och eftersom de är osäkra så gör de jobben gratis. Oftast har de ett annat jobb som håller dem uppe men detta sättet trissar ner priserna och sabbar för oss som lever på det.

Så nej jag ser ingen samband mellan att jobba gratis som assisten och att göra gratis jobb som fotograf. Som asssiten så är man där för att lära sig, som fotograf är man där för att man kan det man sysslar med.

Att jobba gratis som forograf samtidigt som man skall dra in stålar för sitt eget uppehälle är ingen bra kombination. Att en fotograf gör gratisjobb ser jag lite som att personen inte riktigt vet vad den sysslar med och eftersom de är osäkra så gör de jobben gratis. Oftast har de ett annat jobb som håller dem uppe men detta sättet trissar ner priserna och sabbar för oss som lever på det.

Så nej jag ser ingen samband mellan att jobba gratis som assisten och att göra gratis jobb som fotograf. Som asssiten så är man där för att lära sig, som fotograf är man där för att man kan det man sysslar med.

Där har du en poäng! När man väl är fotograf ska man inte göra gratisjobb i onödan, eftersom det som du säger trissar ner priserna och gör det svårare för de riktigt seriösa. Men så länge man är i utbildningsfasen och ens bilder kanske inte håller proffskvalitet ser jag inte att det skulle vara något problem att assistera gratis eller sätta ett lägre pris på sina bilder för att komma in på marknaden.

Dock: I vissa lägen tycker jag att det är okej att göra gratisjobb, oavsett om man är professionell eller lärling. Det kan till exempel vara om man fotar för någon idéell verksamhet som saknar ekonomiska medel eller för en välgörenhetssak. Då ser jag det som att jag lägger min tid och de pengar jag "borde" ha fått på en god sak.

Ja fast det med sk "god sak" är alltid diskuterbart :)

Jag gjorde ett jobb för ett okännt band för många år sedan och när de slog igenom så ville de att jag skulle göra deras PR foto men de ville fortfarande inte betala. Jag har lärt mig en läxa av det.

Sedan är det faktiskt så att många anser inte att man är serjös om man gör gratisjobb. Jag kan gå ner i pris för en sk god sak men inte gratis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar