Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandlingsdator

Produkter
(logga in för att koppla)

mikahn

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har tröttnat på min gamla dator och tänker sätta ihop en ny. Som så många andra är jag helt lost så jag rådfrågar er. Jag kommer att montera den själv för att få det jag vill.
Datorn skall fungera ett antal år så det är prestanda för CS4 vi pratar om. Tyst vill jag att den skall vara. Lagring har jag på separat NAS.
Det jag skall göra på datorn förutom PS är lite videoredigering och normalt kontorsjobb med IE, MSOffice osv.

Det jag tittat på är följande:
Chassi: Compucase ATX Miditower m 620W nätdel
Moderkort: Asus P5Q intel P45 chipset
Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 4x2,66MHz 12MB
Grafikkort: Sapphire HD 4850 DDR3 PCI-e
Minne: 4GB DDR2 800MHz PC6400
Hårddisk: WD 500GB 7200rpm SATA-II

Ja plus lite DVD-brännare och annat.

Fungerar denna eller skall jag byta ut ngt. Mera minne (tänker köra 64-bit OS) Har jag nytta av en Raptordisk som systemdisk eller skall jag skapa en Raid-0 lösning).

Tackar på förhand.

/ Micke
 
Ser ut som ett mycket bra system! Dock hade jag bantat ned grafikkortet till ett i 500kr klassen istället. Där får du ett passivt och det duger så länge du inte skall spela. Då får du även 1000kr över till 4GB minne till samt att du kan ta en Q9550 istället ;) det är vad jag hade gjort för så kör jag själv just nu ;)

/Andreas
 
Jag skulle låta det vara osagt vilket grafikkort som är lagom innan specifikationerna på Photoshop CS4 har blivit offentliga. Den nya versionen kommer vad jag har förstått att använda en del av grafikkortsprocessorn.
 
Jag har ingen koll på kommande krav på grafikkort, men jag måste hålla med om att ett passivt grafikkort är guld värt.

Själv använder jag ett Nvidia gf9600gt som kyls passivt och är billigt (strax över en tusenlapp) samtidigt som det har helt ok prestanda, även för nyare spel.
 
Passivt innebär att den har passiv kylning, dvs ingen fläkt på grafikkortet utan det är betydligt större kylflänsar istället.

Tex ett sånt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=289696


Okej och det är bra för att det blir tystare?
Varför blir det billigare med ett passivt?
Har jag rätt om jag gissar att det är för att det inte kan vara lika kraftigt pga inga fläktar?

Jag är rätt nyfiken ikväll märker jag =p

/Andreas
 
Tackar för alla kommentarer. Grafikkortet kommer jag nog att behålla eftersom jag gör en del videoredigeringar åxå.
¤Gb minne till är helt OK att lägga i. Vad tror ni om Raptor eller inte som systemdisk?
 
Hej!
Jag har tröttnat på min gamla dator och tänker sätta ihop en ny. Som så många andra är jag helt lost så jag rådfrågar er. Jag kommer att montera den själv för att få det jag vill.
Datorn skall fungera ett antal år så det är prestanda för CS4 vi pratar om. Tyst vill jag att den skall vara. Lagring har jag på separat NAS.
Det jag skall göra på datorn förutom PS är lite videoredigering och normalt kontorsjobb med IE, MSOffice osv.

Det jag tittat på är följande:
Chassi: Compucase ATX Miditower m 620W nätdel
Moderkort: Asus P5Q intel P45 chipset
Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 4x2,66MHz 12MB
Grafikkort: Sapphire HD 4850 DDR3 PCI-e
Minne: 4GB DDR2 800MHz PC6400
Hårddisk: WD 500GB 7200rpm SATA-II

Ja plus lite DVD-brännare och annat.

Fungerar denna eller skall jag byta ut ngt. Mera minne (tänker köra 64-bit OS) Har jag nytta av en Raptordisk som systemdisk eller skall jag skapa en Raid-0 lösning).

Tackar på förhand.

/ Micke

hej micke..

om du inte redan beställt så har jag ett schysst modekort du kan köpa av mej pga av felköp
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337828
endast prov monterad och körd 2 dagar.. kvitto och allt följer med...

skriv gb eller dra ett mail [email protected]

mvh Dan
 
Okej och det är bra för att det blir tystare?
Varför blir det billigare med ett passivt?
Har jag rätt om jag gissar att det är för att det inte kan vara lika kraftigt pga inga fläktar?

Jag är rätt nyfiken ikväll märker jag =p

/Andreas

Japp, det är bra för att det är ljudlöst. =) Och jag kan inte se att jag har sagt att det är billigare än andra, bara att det jag köpte (1100kr) får anses som billigt.

Och du har helt rätt, man får inte toppmodellerna med passiv kylning, men ett steg ner eller två och dessa grafikkort räcker mer än väl för bildbehandling.
 
Japp, det är bra för att det är ljudlöst. =) Och jag kan inte se att jag har sagt att det är billigare än andra, bara att det jag köpte (1100kr) får anses som billigt.

Och du har helt rätt, man får inte toppmodellerna med passiv kylning, men ett steg ner eller två och dessa grafikkort räcker mer än väl för bildbehandling.

Okej, ja det var någon som sade det längre upp i tråden, att det var billigare.
Okej, tack för förklaringen!

Jag har inte köpt ny dator på fyra år så jag har inte koll på allt nytt =p

/Andreas
 
beroende på budget så skulle jag titta på SSD diskar, men annars är en raptor trevligt att ha. Vad jag har läst mig till kommer cs4 kunna ta stöd av grafikortet men det verkar oklart om detta även gäller ATI det kan vara värt att satsa på Nvidia för att vara säker. Intel släpper sina nya I7 processorer om en månad och den billigaste verkar inte bli så dyr kan vara värt att vänta på.

Jag ska själv köpa nytt men tänker vänta på cs4 och I7. För mig blir det en SSD disk och min gamla raptor. eftersom jag kör vista x64 så kommer jag köpa mer än 4 gig ram då jag inte tycker att det räcker idag.

Tackar för alla kommentarer. Grafikkortet kommer jag nog att behålla eftersom jag gör en del videoredigeringar åxå.
¤Gb minne till är helt OK att lägga i. Vad tror ni om Raptor eller inte som systemdisk?
 
Lite ångest fram och tillbaka men som det verkar nu så blir det enligt följande om inte ngn av er har ngt att invända.

Chassi: Antec Sonata III
Moderkort: Asus P5Q-E
Processor: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 12MB S775
Minne: Corsair 2X2GB DDR2 800MHZ KIT CL5 (kommer senare att byggas ut till 8GB)
Hårddisk, system: Seagate Barracuda 250GB 7200RPM 16MB SATA II
Hårddisk, Lagring: Samsung Spinpoint F1 640GB 16MB 7200RPM SATA II
Hårddisk Swap: ev en liten disk för detta, men annars en partition av 640GB disken för att SWAPa PS3
Grafik: Sapphire Radeon HD 4850 512MB PCI-E
OS: Vista home premium 64-bit OEM

Sedan lite DVD-brännare, kortläsare etc.

Känns som att detta är en dator som jag kommer att trivas med och som håller ngr är och som kan uppgraderas. Kommer inte att vänta på I7. Lagring har jag på en NAS så därför behövs inte större disk tycker jag.

/ Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.