Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

perlin

Aktiv medlem
Håller på med ett projekt tillsammans med Matematik på LTH. Vi testar om vi kan använda bildbehandling i stället för att två laboranter skall göra en visuell bedömning. Metoden är sådan att ett aggregat (gruskorn) 8 - 11 mm stort beläggs med bitumen. De bitumenbundna aggregaten stoppa sedan i en vattenfylld glasflaska som sedan får rotera 4, 24 och 48 h. Vid resp. tidpunkt plockas aggregaten ut och täckningsgraden bedöms av två oberoende laboranter. Vi håller nu på att fotografera med följande uppställning. Aggregaten ligger på ett genomskinligt papper som är placerat på ett ljusbord. Ovanifrån finns två belysningsstativ, se bifogad bild. Vid en ljust material fungerar metoden mycket bra men vid svarta aggregat så blir skillnaden mellan aggregat och bitumen väldigt liten. Vi kommer även att prova en modifierad kamera. Bortplockat IR filter. Efterlyser synpunkter/kommentarer.

Tacksam för svar.

/pl

Bilagor

• belysning.jpg
    belysning.jpg
    43.5 KB · Visningar: 301
Jag antar att det ni testar är ytvidhäftningsegenskaper eller stripping vid mekanisk förslitning på olika amin-tillsatser.
Det som dyker upp i huvudet med en gång är ifall ni skulle kunna blanda in ett fluoriscerande material i bitumen-blandningen, och belysa med UV i stället. Det finns ganska gott om väldigt inerta fl-pulver. Om det då är hel stripping ni inspekterar efter så kommer ju då strippade områden inte avge något fluoriscerat ljus. Är det bara ytförslitningsnivå ni inspekterar efter kanske det är lite svårare...

Det är ytvidhäftning enligt en EN-standard. Jo aminer och div. polymerer förbättrar vidhäftningen. I detta skedet är vi bara inne på att förbättra standarden. Har varit inne på UV, därav den modifierade kameran men har inte närmare kollat in på något fluorescerande material. Bra tips!

Kameran bör ju isf användas med UV-filtret intakt så att inte reflekterat UV-ljus kontaminerar det fluoriserade ljuset.

Om detta fungerar så hade jag satt en automatisk thresholded two-tone hålräknare på automatik och satt kvoten av antalet verifierade hål i bilden med den totala ytan reflekterande yta som mätvärdesresultat.

Så. Det blir 1200kr, tack - min normala timtaxa, 1 timme min.debitering. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar