Ingemar Gross - Alingsås
Medlem
Finns någon med erfarenhet och synpunkter på de två programmen "Bilder" i Macen och "Lightroom" ? Vad får man i mervärde om man köper och installerar Lightroom.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns någon med erfarenhet och synpunkter på de två programmen "Bilder" i Macen och "Lightroom" ? Vad får man i mervärde om man köper och installerar Lightroom.
Tack Magnus o David, jag hade Lightroom för många år sedan men när jag anslöt ytterligare en extern disk försvann alla länkar på sådär 30 000 bilder och då blev det pyspunka, tappade intresset. Men nu har fotointresset återvänt och med en MacBook så funderade jag över skillnaderna. Intressant är att ingen från Applesidan haft synpunkter. Hur sparar ni bilderna , extern disk eller vad och hur backar ni alla bilder ?
När det gäller bildbehandling så tackar jag och följer Era goda råd, jag köper Lightroom igen.
Om jag förstår Peter rätt så importerar Du bilderna från kamera el kortläsare till en laptop (el dator) där Du har LR och sedan när bildbehandlingsarbetet är klart så flyttar Du den mappen med färdigbehandlade bilder till extern hårddisk. Är det rätt uppfattat ?
Innebär det att det obehandlade originalet inte finns direkt tillgängligt utan när Du söker efter fotografiet på externa disken så får Du fram den färdigredigerade bilden ?
Tackar för all info, värdefullt för mig och trevligt att ni delar med Er.
Bästa investeringen du kan göra är att köpa Moderskeppet i minst en månad.
Gå igenom Patrik Larssons kurs för LR.