Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling med 4k TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Idag bildbehandlar jag i dator och visar bilder i projektor (är ju skolad från diabildsepoken). Dataskärmen behöver jag definitivt uppgradera och helst skulle jag vilja visa bilderna på en större 4k tv.

Hur bra fungerar det att bildbehandla i en 4k TV?

Frågan är ställd tidigare men jag tror att finns mer att säga i ämnet.

Tack på förhand!!
Svante

Hej,

Idag bildbehandlar jag i dator och visar bilder i projektor (är ju skolad från diabildsepoken). Dataskärmen behöver jag definitivt uppgradera och helst skulle jag vilja visa bilderna på en större 4k tv.

Hur bra fungerar det att bildbehandla i en 4k TV?

Frågan är ställd tidigare men jag tror att finns mer att säga i ämnet.

Tack på förhand!!
Svante

4K är bra men TV inte. De brukar ha ställt upp skärpa och färger plus att det alltid ser lite konstigt ut även om man försöker ställa ner. Jag har iofs första generationens 4K, andra som är ute nu kanske har bättre inställningsmöjligheter. Det lilla jag suttit vid såna skärmar avskräckte, det går inte redigera, bara titta.

Allting går brukar man säga. Jag har en kompis, en internationellt uppmärksammad fotograf, som redigerar alla sina bilder på tv:n hemma. Skärmen är kopplad till en mac mini.

Från fabrik är en tv inställd på att väcka uppmärksamhet i tv-butiken. Inställningarna är allt annat är idealiska om man vill ha bästa möjliga bildkvalitet. Det finns ofta ett "cinema"-läge som ger den bästa bildkvaliteten. Uppskärpningen kan ändå behövas ställas ner.

Kolla om TVn har ISF-inställningar åtkomliga utan specialkoder, så kan du använda Basic Video Calibration Webinar 101: http://youtu.be/Lt32O1Oyt5I och massor med manuellt jobb (mäta testbilder hundratals gånger) till att massera in hyffsad bildkvalitet.
Cinema mode, minsta sharpness, nära lägsta ljusstyrka, förvånansvärt låg saturation och varmaste vitbalansen kommer man förvisso ofta rätt långt med.

Min teve som förvisso inte är 4k utan en sex år gammal Sony (utan 3D och sånt), går att ställa in det mesta på (den var typ top-of-the-line av deras modeller utan 3D då och svindyr). Jag har kört med nån sån där kalibrerings-DVD för att ställa in saker, och är fortfarande mycket nöjd med hur både film och bilder visas. Det går förstås också att profilera vilken teve som helst från den dator den är kopplad till, men det förutsätter också att det går att ändra en del inställningar om det ska bli bra.

Butiksinställningen är gjord för att över huvud taget se bra ut i det dassiga ljus som finns i våra elektroniklador, men använder man det i ett normalt teverum klarar man nog inte att titta på skärmen mer än fem minuter eller så :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto