Annons

Bild till affisch

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Imorgon ska jag plåta en kompis som sedan ska vara med på en reklamaffisch. Det ska vara en väldigt simpel bild där bara överkropp och ansikte ska synas. På bröstet kommer företagets logga vara. Jag har några frågor för att få bilden så bra som möjligt:

Var är det bäst att ta bilden? Det ska vara enfärgad bakgrund, så antagligen måste jag sätta upp ett skynke bakom. Vilken färg är lämligast på skynket? Är utomhus ett alternativ?

Var ska ljuset komma ifrån för att bilden ska bli så bra som möjligt? Jag vill ju helst inte att ansiktet ska bli kritvitt eller kolsvart. Det ska va en lagom och naturlig brunton. Det bör också vara bra skärpa över hela bilden och inte bara på ansiktet...

Den utrustning jag har är en Minolta Dimage 7i och stativ... Tyvärr inga extrablixtar eller tillgång till studio... Jag har tänkt ta bilderna i tiff-format.

Vad har ni för tips?

Inte lätt att ta åt sig sådana här jobb om man inte har utrustning för det.......

Det måste ju bli utomhus då, eftersom du inte har några grejjer för att göra ett sådant jobb.

Undvik direkt sol ljus, och plåta med en enhetligbakgrund *enklare att frilägga*

lycka till!

asså, vill tillägga att det inte är något stort fotojobb eller så... mer att hans sponsor bett honom skicka en bild som de tänkt använda... han frågade om jag kunde ta ett kort på honom eller låna kameran av mig... så jag sa att jag kunde ta några bilder...

det handlar inte om Hugo Boss *s*

Försök hitta ett valv eller dylikt att ställa personen under. Kanske ett parasoll om inte annat. Då kan du plåta även i solljus. Och det blir ofta ett mer tilltalande resultat om man skippar eller dämpar ljuset som kommer uppifrån. Men se till att personen tittar in i något ljust. Himlen, en ljus vägg eller kanske en reflexskärm. Då är hudtonerna i hamn. Tittar personen in i något mörkt blir det lätt ett livlöst resultat.

Lyckas du dessutom hitta en solbelyst bakgrund så kan du då få den väldigt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar