Annons

Bild tagen under fotoförbud

Produkter
(logga in för att koppla)

Innerst

Aktiv medlem
Hej

Jag har några högupplösta, skarpa bilder på Forsmarks kärnkraftsreaktorer som jag "råkade" ta när jag var i närheten, vakterna lät mig gå eftersom jag var liten (var några år sedan) och för att det var en kompakt. Fick senare höra att det krävdes särskilt fototillstånd på platsen.

Till frågan: Får jag publicera/sälja dessa bilder?
Bilderna är tagna ungefär 2m utanför stängslet som avspärrar hela området och då är det kanske 50m till det yttre väggarna.

Anledningen till att jag frågar är att alla tidningar har med bilder tagna från typ 100 km där man ser kraftverket som en liten fläck bland skogen.
Vill inte gärna hamna i onåd för att sälja en sketen bild.

Erik Strömberg

Om det verkligen rådde fotoförbud är det i princip olagligt att publicera bilderna. I praktiken tror jag dock inte det är något problem (lite beroende på exakt vad du plåtat, förstås).

För övrigt är det ju utgivaren som bär ansvar för vad som publiceras, inte fotografen.

På bilderna ser man lätt diverse ingångar och jag vill minnas att man dessutom ser vaktposter o. dyl.
Blir ju lätt lite kinkigare då.

Undrar om det inte till och med är olagligt att inneha bilderna... Men jag vet inte.

Jag vet inte hur det är kring Forsmark men kring Oskarshamnsanläggningen kan jag inte minnas att det skulle varit några restriktioner exteriört (när jag var där för något år sedan) så jag misstänker att detsamma gäller Forsmark - däremot tar jag inte gift på det.

Och gör det inte det är det ingen som kan hindra dig från att fotografera.

Interiört däremot är det med ALL SÄKERHET fotoförbud.

Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Om det verkligen rådde fotoförbud är det i princip olagligt att publicera bilderna. I praktiken tror jag dock inte det är något problem (lite beroende på exakt vad du plåtat, förstås).

För övrigt är det ju utgivaren som bär ansvar för vad som publiceras, inte fotografen.
Det sista är helt riktigt, men det lite speciella här (om fotoföbud råder på skyddsobjektet) är att också *själva fotograferingen* är olaglig. Detta även om du själv befinner dig på allmän/offentlig plats.

Att från allmän plats fotografera ett militärt eler civilt skyddsobjekt med fotoförbud, är i princip den enda inskränkning som finns i den fria fotograferingsrätten på allmän/allmänt tillgänglig/offentlig plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar