Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild tävling i "FOTO"

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon mer än jag som tycker at vinnaren i månadens tidning inte förtjänar det? Jag Brukar alltid gilla vinnarbilden och några till. Men den här bilden säger mig ingenting. Brukar alltid slå upp den sidan först och se vilken bild som vann. Den här gången blev jag besviken. Härliga gråtoner men KRAFTIG vinjettering i hörnen??

Smaken är som baken brukar man ju säga, men, men....

Ja, den är verkligen delad!

Håller med dig. Blev själv förvånad över hur många "skitbilder" som fanns med denna månad. Men det är väl i och för sig tur att vi inte alla tycker likadant-det hade nog blivit lite tråkigare då.

Har inte herrarna lagt märke till att temat skulle vara "Vardag"..Och något mer vardagligt och trist än en järnvägsstation får man leta efter..en passande bild på ett vidlyftigt ämne..
och ett litet grattis till Bibi för 10:de platsen..
mvh/gunte..

jo

,det är iofs en del vinjetterat, men i övrigt doftar det rejält vardag. Skulle även kunnat tänka mig en av de hedersomnämnda som potentiell vinnare, den av Bengt Moberg (Bollnäs) med det gamla paret.

Jo visst är det ett bra exempel på vardagens "tristess"! MEn hade jag vunnit om jag tog kort på en falukorv med lite potatismos bara för att motivet passade?;-)

Eftersom jag inte deltagit i Foto-tävlingen på ett par år (och tidigare bara slumpvis) känner jag att jag kan uttala mig. Och visst är det så att "domarkvaliteten" varierar. Jag tror ju inte på det där med att smaken är som baken. Det vill säga: på ett vis gör jag det - ordspråket är sant om man tar det bokstavligt, men jag tror inte på den slutsats man ofta i sin tur försöker dra utifrån ordspråket, nämligen att det inte skulle finnas något sätt att bedöma kvalitet eller upprätthålla kvalitetskriterier. Visst är det så att vi, ju vanare vi blir att bedöma bilder, också lär oss att urskilja kvalitet bättre. Och det finns något som gör att ett vant "öga" (i vilket jag inkluderar en "erfarenhet" som givetvis inte sitter i det fysiska ögat) kan urskilja kvalitet, medan ett "ovant" inte gör det.
Och därför blir det också uppenbart att vissa domares urval blir kvalitativt sämre än andras.
Något som inte bara har med "delad smak" att göra, utan just med en uppövad förmåga att urskilja kvaliteten hos en bild. Om det inte vore så skulle till exempel tidningen Foto vara lika bra med vem som helst som chefredaktör istället för Jan Almlöf. Och jag är säker på att så inte skulle vara fallet.
Detta sagt bara för att jag är litet trött på de eviga relativistiska uttalandena om den "delade smaken". Hänvisdandet till den "delade smaken" fungerar lätt som ett sätt att legitimera dålig kvalitet (på bilder - och, kanske, "domare").

För säkerhets skull vill jag tillägga:
Att hävda att det finns kvalitativa skillnader i bildseende och i bildskapande innebär inte att man säger att mänskor för det har olika värde. Det har vi inte.

Tycker den är den solklara vinnaren bland de bilder man ser. Vinjetteringen är ju inte i vägen (värre då med bild 3).

Gratulerar ni bara tjejer i Foto:s tävling.??
Jag har haft en bild där sen första etappen ,och har inte hört ett jäkla ljud om det här i spalterna......

Jag anser att det är framför allt tre saker som gör det svårt att ifrågasätta de valda vinnarbilderna i FOTO-tävlingen.

1. Det är väldigt svårt att tävla i fotografi. Ungefär som att tävla i musik eller någon annan konstform.

2. Bedömningen är subjektiv - en bild som betyder något för en kan vara skräp för en annan p.g.a. kanske bristande teknisk kvalité.

3. Endast en domare - dennes smak är det enda som gäller och behöver inte alls vara allmän "god" smak.

Bilden från tågstationen fångar en vardagskänsla väldigt mycket starkare än någon av de andra bilderna i tävlingen. Att fånga dramatiken i det vardagliga är svårt, men jag tycker att Malin Lindqvist har lyckats väldigt bra. Kompositionen är stark och hon har fångat en smått surrealistisk situation som påminner om Monty Pythons filmer.
Den här diskussionen känns lite tjatig. Om man har naturfoto på med knivskarpa färger som sin passion, så kanske det känns tråkigt med grovkorniga svartvita stadsbilder. Men det är tråkigt ifall diskussionerna här följer en strikt ortodox fotoklubbistlinje.
Grattis Malin till den välförtjänta vinsten och grattis Helene Linsjö för ett bra val.
:)

??

Fråga Malin vem ?
Vann hon i FOTO tävlingen ?
Har inte foto själv, så jag kan inte se bilden.
Den finns väl inte här ?
Kenneth

Ger inte ett ruttet lingon för "månadens bilder". Då och då landar det en kvalitétsbild på deras bord, men de behagar de inte att publicera. Jag ska vara med i temat "Naket". Då jäklar...

Tema

Jag gillade också vinnarbilden. Irriterade mig betydligt mer på bilder som jag inte tyckte hade nånting med temat att göra, dessa kan man väl bidra med under alla öppna etapper? T ex bänk i trädgård i vackert ljus eller framför allt fest-bild i en bastu- ganska långt från vardag tycker jag (inte bara min egen tror jag).

När det är ett tema tycker jag att tolkningen av temat, och motivvalet blir viktigare än annars. Eller??

Nu har jag också beskådat vinnarbilden. Tycker den var värd förstaplatsen. Ingen av de övriga bilderna var bättre.
Jo, håller med föregående debattör. En del är aningen felplacerade. Dessutom tycker jag vissa har missat det här med månadens bilder. (och i andra sammanhang). Att gå ned i källaren och rota fram en diabild från 50-talet, montera om den (eftersom glaset möglat igen) och sedan skicka in den, känns aningen passé. Nya bilder tycker jag. Max ett år. Själv kör jag max ett halvår. Och aldrig samma bild flera gånger. Inte i något sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar