Annons

Bild som skall printas stort, hur gör jag??

Produkter
(logga in för att koppla)

glassica

Medlem
Jag skall göra en Popart bild åt en kompis, som sedan skall printas i stl 70X100....helst!!

Öppnar jag en originalbild i Photoshop så är bilden 46, nånting cm X 34, nånting cm och 180 i upplösning.
MEN, hur kan jag göra för att förstora hela dokumentet så att det går att printa ut såpass stort och blir bra???????
Har aldrig gjort något förrut som skall printas så stort, vet inte ens egentligen om det är möjligt med mina bilder tagna med en 8 megapixelkamera.... samtidigt så blir det ju en väldigt "grafisk" bild när Poparteffekten är gjord...
Tips behövs.... FORT!!!!!! ;0)

Mvh Jessica

Jag skall göra en Popart bild åt en kompis, som sedan skall printas i stl 70X100....helst!!

Vem ska skriva ut den på papper, du? Eller ett proffslab?

Om ett labb ska göra det tror jag inte du behöver göra något alls; skicka bilden som den är och be om utskrift i vilket format du nu har tänkt dig.

Är det du själv behövs mer arbete, men det kan jag för lite om för att uttal mig.

Per.

PS. 8 Mpix duger säkert alldeles utmärkt, om du inte tittar på bilden på en noslängds avstånd. DS.

Min erfarenhet är att man inte behöver interpolera i Photoshop, eftersom de flesta nya skrivare fixar det så bra ändå. Jag brukar bara välja att ändra bildstorleken (Image/Image Size) och se till att 'resample image' inte är ikryssat. Ändrar du bredden till 70cm så hänger höjden/längden med.

(Om längden blir för lång så får du kanske beskära också för att passa 70x100.)

Om du väljer att interpolera bilden i Photoshop (ha resample ikryssat) så blir det nog bäst om du gör det innan du gör poparteffekten.

Upplösningen räcker och blir över skulle jag tro :) Det beror nästan mer på hur många detaljer bilden innehåller, kontrast, och brus.

Öppnar jag en originalbild i Photoshop så är bilden 46, nånting cm X 34, nånting cm och 180 i upplösning.
MEN, hur kan jag göra för att förstora hela dokumentet så att det går att printa ut såpass stort och blir bra???????
Har aldrig gjort något förrut som skall printas så stort, vet inte ens egentligen om det är möjligt med mina bilder tagna med en 8 megapixelkamera.... samtidigt så blir det ju en väldigt "grafisk" bild när Poparteffekten är gjord...
Tips behövs.... FORT!!!!!! ;0)

Mvh Jessica

Vem ska skriva ut den på papper, du? Eller ett proffslab?

Om ett labb ska göra det tror jag inte du behöver göra något alls; skicka bilden som den är och be om utskrift i vilket format du nu har tänkt dig.

Är det du själv behövs mer arbete, men det kan jag för lite om för att uttal mig.

Per.

PS. 8 Mpix duger säkert alldeles utmärkt, om du inte tittar på bilden på en noslängds avstånd. DS.

Jag brukar skicka in mina bilder som skall printas till Crimson så det är ju ett proffslabb som skall göra det.

Min erfarenhet är att man inte behöver interpolera i Photoshop, eftersom de flesta nya skrivare fixar det så bra ändå. Jag brukar bara välja att ändra bildstorleken (Image/Image Size) och se till att 'resample image' inte är ikryssat. Ändrar du bredden till 70cm så hänger höjden/längden med.

(Om längden blir för lång så får du kanske beskära också för att passa 70x100.)

Om du väljer att interpolera bilden i Photoshop (ha resample ikryssat) så blir det nog bäst om du gör det innan du gör poparteffekten.

Upplösningen räcker och blir över skulle jag tro :) Det beror nästan mer på hur många detaljer bilden innehåller, kontrast, och brus.

Precis som du säger fixar riparna interpoleringen lika bra som Photoshop. De använder bikubisk omräkning precis som PS, men skillnaden är att ripen/skrivaren inte lägger på skärpa efter omräkningen. Mitt förslag är således att interpolera hemma och lägg på USM (oskarp mask) efter interpoleringen.

Vill man förstora väldigt mycket finns det olika plugin för ändamålet. Den bästa är enligt mitt tycke "Alien Skin Blow Up". Den gör jobbet riktigt bra.

Det är bättre att ha full koll själv än att lita på tryckeriet/skrivaren.

En bild består av pixlar (färgade punkter) som inte har någon bestämd storlek av egen kraft. Storleken på utskrift får man först när man bestämmer hur många pixlar per tum eller cm man behöver för en fin utskrift. Att Photoshop kan visa en bilds storlek även i cm behöver man inte bry sig så mycket om.

Jag skrev nyligen ut en 6,3Mpixel bild på crimson.se som poster 70x100cm. Själva bilden blev något mindre eftersom jag valde vit ram. Vid uppladdningen hade de någon automatisk kontroll som tyckte att det var lite i minsta laget men ingen som har tittat på resultatet har reagerat på några sådana problem. Däremot fick jag en kommentar om kromatisk abboration (hur det nu stavas) på objektivet. :)

Tack så mycket för snabba svar!!! =0)
Det blir definitivt "interpolering" hemma!!
Hittade en enkel guide av Scott Kelby som jag tänkte prova!!!

Mvh Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar