Annons

Bild i sökaren vs. på skärmen? (K100D)

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Har testat för att se hur mycket sökaren "tar bort" av bilden.

Har tagit kort mot ett fyrkantigt objekt (tex dataskärm, tv). Jag centrerar objektet i sökaren med ungefär lika mycket marginal på kanterna, bara en liten kort bit utanför.

När jag sedan tittar på bilden i datorn så är den förskjuten uppåt och åt höger (ganska mycket, tycker jag).

Ska det vara så?
Eller är det SBS (skit bakom spakarna)?

Använder 18-55 på 50mm.

Bilagor

• imgp0358.jpg
    imgp0358.jpg
    79.5 KB · Visningar: 382
Det där ser inte rätt ut, visserligen visar den optiska sökaren inte hela bilden, men det den visar ska vara centrerat i bilden. Det kan finnas vissa felmarginaler som man kan få acceptera, men detta tycker jag verkar vara galet mycket fel.

Antingen verkar det vara sökare/spegel-mekanismen som är feljusterad eller så är det sensorn/stabiliseringsmekanismen som är det.

Är det förresten samma fel om stabiliseringen är av och på?

Felet kanske inte är så stort som jag trodde. Bilden är tagen handhållen. Testade ta med kameran på kudde och timer-utlösning, felet blir inte lika stort.

Däremot är jag lite orolig för en annan sak.

Ska det låta kraftigt (högt) när man kör på bulb?

Verkade som om antiskaken (sensorn) vibrerade en massa och jag kika med objektivet borttaget. Sensorn vibrerar väldigt mycket vid längre slutartider eller bulb. Även om SR är avslagen.

Testade spegeluppfällning, och då ska väl inte sensorn vibrera? Eller är det någon slags inbyggd funktion för att dammet inte ska fastna?

Eget svar ang spegeluppfällningen: Tydligen ska det vara så enligt manualen.

Men:
Även när man kör timer 2 sec så börjar den vibrera och låta, oavsett om SR är på eller av.(???)

Sensorn lyfts upp av elmotorer/magnetfält oavsett om SR är på eller av, och de kan brumma lite hemtrevligt ibland.

aros_axa skrev:
Eget svar ang spegeluppfällningen: Tydligen ska det vara så enligt manualen.

Men:
Även när man kör timer 2 sec så börjar den vibrera och låta, oavsett om SR är på eller av.(???)

Det ljud du beskriver kan vara motorn som håller uppe spegeln, för det låter och det är normalt.
SR-systemet har ett annat ljud, låter mer som ett elektroniskt surr, och det är ju alltid igång. Skillnaden mellan SR på och av, det är att med SR av så är sensorn låst i sin position - men systemet är fortfarande igång, magnetfälten är igång. Om de inte vore det skulle sensorn ligga på botten av kameran eftersom den hålls på plats av just magnetfält.

Det är samma i B-läget och när du kör självutlösaren på 2s därför att 2s-läget innebär att spegeln fälls upp innan och hålls uppe. Självutlösaren har alltså en MLU-funktion (mirror lock up).

Fullkomligt normalt alltså.

Och vill du testa den optiska sökaren mot vad som kommer med på bilden, så prova köra med stativ istället för handhållet. :)

Tackar!!!

Då förstår jag varför det brummar i tid och otid. :)

Angånde trådens huvudfråga så har jag förstått att man ska testa med stativ men nu har jag inget så jag får lita på att det funkar som det ska.
Har ju testat fler kort och det verkar som om det inte diffar så mycket utöver sökaren begränsningar.

Tack allihopa igen!

Nu ska jag ut i solen och leka fotogjaf. :)

Testa att ta en bild med lång slutartid, minst 5-10 sek, och använd stativ, ris-fylld kudde eller liknande så att kameran är garanterat still.
Glöm inte att koppla från SR och använd timer-utlösning.
Blir bilden skarp är det inget problem.
På min alldeles nya K100D Super blev det inte skart p.g.a. att något skakade med några sekunders intervall.
På normala slutartider märktes inget. Efter en garanti-reparation blev det bra.
Vill bara tipsa dig att verkligen testa det innan eventuell garanti/försäkring löpt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar