Annons

bildöverföringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

xeniaxyz

Ny medlem
Hej!
Har en Panasonic Lumix FZ200 som jag är mycket nöjd med. vid köpet fick jag en programvara för att föra över bilder, PhotoFunStudio, som ingick i paketet. Nu har jag tyvärr förlagt skivan och min gamla dator där det finns installerat håller på att lägga av. har köpt en ny dator - men hur får jag nu över bilderna från kameran till datorn? (Windows8).
Tacksam för svar... .den gamle håller inte länge till...

Menar du bilderna från kameran eller de bilder som ligger på den gamla datorn?

När det gäller kameran så är det enklaste att använda en kortläsare som kopplas i USB.

När det gäller de gamla bilderna så bör det vettigaste vara att gå via din backup. Så får du ett kvitto på att din backup fungerar.

Menar du bilderna från kameran eller de bilder som ligger på den gamla datorn?

När det gäller kameran så är det enklaste att använda en kortläsare som kopplas i USB.

När det gäller de gamla bilderna så bör det vettigaste vara att gå via din backup. Så får du ett kvitto på att din backup fungerar.

Oj vad snabb du var :)
Jag är ute efter att få över nya bilder från kameran till den nya datorn. Om jag bara pluggar in kabeln med USB -hur hittar jag rätt då? (Och DÄR kände jag mig som en riktig nybörjare....)

Windows?
Slå Windowstangenten+e
Sen bör du se kameran som vilken disk som helst.

Själv låter jag programmet Lightroom importera bilderna från kortläsaren med de inställningar och omdöpningar jag vill ha.

aha! Fast jag får då upp tre mappar:
DCIM - här verkar bilderna ligga
MISC - tom
PRIVATE - har AVCHD (med fler undermappar)) och MOV_SHOT

ok - då antar jag att jag kan hantera bilder. Hur är det med filmer? hamnar de i samma? Och vad används AVCHD till?
Om man filmat bildas ju inte en enda fil utan flera med ändelser .cont, .pmpd, .tmb
Vad ska kopieras utöver själva filmen?
Tacksam för hjälp... :)

Bra med bilderna.

AVCHD är ett kontainerformat för film. I det finns film med visst format. Jag kan tyvärr inte riktigt förklara det. Videoformat är ett träsk.
Wikipedia:
AVCHD, Advanced Video Coding High Definition är ett inspelningsformat för Högupplöst (HD), Video.
Videosignalen komprimeras med hjälp av MPEG-4 H.264, ljudsignalen av antingen Dolby Digital eller Linjär PCM.
Används tex i HD-videokameror.

hmmm
Det där känner jag inte riktigt igen att det blir ett flertal olika filer. Jag får En fil per filmsnutt.
Kan det vara gammal skit som ligger där?
Kan du formatera kortet i kameran o ta en film o se vad du får?
Det borde ligga en Mpeg-4 eller H.264 om du filmar i HD.

Test: Prova o kopiera över den största filen o dubbelklicka på den o se vad som händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar