Annons

Bildöverföringsproblem med D2X

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,

Är sedan en dryg månad tillbaka en nöjd ägare av en Nikon D2X. Fram tills i går har jag alltid använt mig av en extern kortläsare till att föra över bilder från minneskort till dator (Mac OS X). Detta har fungerat utan problem. Nu skulle jag föra över bilder direkt från kameran med den medföljande sladden... Plötsligt börjar en hel del bilder se konstiga ut.. Det är som att en massa bildinformation saknas i överföringen.

Bifogar två bilder som visar på vad jag menar här. Den ena bilden är överförd direkt från kamera och den andra från kortläsare.
Är det någon annan som haft liknande problem med sin D2X?

Jag kommer såklart att kontakta Nikon om detta, men vore kul att veta om någon mer stött på detta.

/micke

och här kommer bildfilen som jag glömde bifoga :)

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    32.7 KB · Visningar: 155
Ser ut som den tappat något datablock mitt i filen, då kan det bli lite konstiga artefakter. Det behövs inte så mycket. Testa en annan port om du har, fast allra helst mot en annan dator.

Det märkliga tycker jag är att det bara är på vissa bilder. På kortet som jag tankade över var detta problem på ca 5 av 100 bilder. Det känns ju ändå som ett osäkert val.
Nu använder jag oftast kortläsare men vill ju såklart att det ska fungera felfritt från kameran också.

Får du samma resultat om du försöker fler gånger? Om det är saknade datablock så kan det bero på att det blev någon störning vid överföringen, eller att minneskortet är lite gängligt -vilket kan ändras vid omformattering.

I båda fallen är det konstigt om överföringen gått bra utan felmeddelanden, men det byggs in så mycket "hjälpmedel" i våra digitalgrejor nu för tiden så möjligheten finns att en felande överföring slinker förbi obemärkt (tills man tittar på resultatet).

En sak som jag lärt mig på ett hårt sätt är att sladdlängden för USB är kritisk. Att koppla in en USB-hub mellan dator och kamera (eller andra tillbehör) ger ofta skumma fel, som ofta är intermittenta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar