ANNONS
Annons

Bifoga bild och typsnitt i PDF

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag ska skicka underlag till en annons till ett annonsblad. I informationen står det:
”Vi tar helst emot färdigt digitalt original i form av högupplöst PDF-fil med inkluderade typsnitt och bilder. För bästa resultat bör eventuella bilder ha en upplösning om 300 dpi. Annonsen ska vara i samma storlek som den verkliga ytan.”. Min fundering är om jag kan lösa detta med Photoshop?

Att skapa annonsen i PS med rätt storlek samt exportera den som PDF är inga problem, men hur blir det då med typsnitt och bild? Lite Googlande säger InDesign men jag är inte intresserad av att installera och lära mig ett program till. Alternativet är att skicka text och bild och be dem montera allt men de tar ganska bra betalt för det. Hur bör jag leverera materialet?
 
Att i PS skapa en PDF ser jag som bortkastat i och med att du där arbetar med pixelgrafik.

Bättre är då att skapa ett dokument med rätt proportioner och rätt upplösning och i det dokumentet göra allt färdigt och sedan spara det färdiga dokumentet som en ren bildfil vilket det hela egentligen är.

Prata med annonsbladet och fråga dom vilket bildformat dom helst tar emot.
 
Ja, jag får väl ta en kontakt innan jag skickar materialet. Hittade dock en beskrivning på Adobes sajt om att spara i Photoshop till PDF med en preset för "High Quality Print".

Creates PDFs for quality printing on desktop printers and proofing devices. This preset uses PDF 1.4, downsamples color and grayscale images to 300 ppi and monochrome images to 1200 ppi, embeds subsets of all fonts, leaves color unchanged, and does not flatten transparency (for file types capable of transparency).".

http://helpx.adobe.com/photoshop/using/saving-pdf-files.html#adobe_pdf_presets

Misstänker att det är detta som efterfrågas av annonsbladet men det är väl enklast att fråga :)
 
Fast det där om att inkludera typsnitt i PDF:en är ju inte relevant när du ändå inte har några typsnitt som behöver inkluderas. Om du gör bilden i PS så får du ju bara en bild som ligger i PDF:en.

Däremot bör du se till att bilden inte komprimeras om när PDF:en skapas. vilket den nog inte görs om du väljer "High Quality print"-profilen i acrobat.

Sen kan jag nog hålla med övriga inlägg ovan att om du har gjort din annons i PS så känns det dumt att gå omvägen via PDF. Du borde nog kunna skicka bilden i annat format.
 
Det är ganska vanligt att det efterfrågas material i pdf format.
Det är samma när jag beställer t.ex. visitkort med blandad grafik och text. De vill absolut ha det i pdf.

Photoshop kan spara i rätt pdf format.
OM du skall skapa hela annonsen med bild och text tycker jag du använder word eller openoffice för att lägga bild och text, för att sedan där välja att spara som pdf.
Eller om OpenOffice inte klarar att spara i pdf, ladda hem CutePDF som lägger sig som en skrivare. Då kan du skriva ut till PDF från valfritt program.
 
OM du skall skapa hela annonsen med bild och text tycker jag du använder word eller openoffice för att lägga bild och text, för att sedan där välja att spara som pdf.

Jag skulle helt ärligt aldrig sätta en annons i Word.

Då är det klart bättre att skapa annonsen i PS och där spara som PDF om nu annonsbladet absolut vill ha ha en bild i det formatet.
 
Jag skulle helt ärligt aldrig sätta en annons i Word.

Då är det klart bättre att skapa annonsen i PS och där spara som PDF om nu annonsbladet absolut vill ha ha en bild i det formatet.

I pdf filen renderas text och grafik helt olika när du skapat den i valfri ordbehandlare eller i inDesign etc.
Grafiken ligger som ett binärblock och texten som rena textfält.
Går alltså att manipulera texten i efterhand.

I PS blir allt en enda stor bild i pdf.
Går alltså inte att manipulera texten utan att genomföre bildretuchering.
Jag anser att man tar det man har hemma, oavsett om det är word eller bättre/sämre program.
 
Jag vet precis hur det fungerar med PDF. Har arbetat i den grafiska industrin tillräckligt länge för att göra det.
Har därför också sett vad material gjort i Word kan ställa till med i slutänden. Man kan väl säga att jag upparbetat en aversion gentemot Word i dessa sammanhang.

Vi kan säkerligen enas om att Word som sådant inte är en Desktop Publishing programvara...

Men nog med utsvävningar nu som i grunden inte hjälper TS i sin frågeställning.
 
Att i PS skapa en PDF ser jag som bortkastat i och med att du där arbetar med pixelgrafik.
[...]
Prata med annonsbladet och fråga dom vilket bildformat dom helst tar emot.
Tidningen har ju redan sagt att de vill ha originalet som pdf. Det vill i princip alla tidningar, eftersom de har ett flöde som är uppbyggt på pdf och vet att pdf-original sällan krånglar, oberoende av vem de kommer från.

Om man gör originalet i PS eller Word har mindre betydelse, det viktigaste är väl att använda ett program som man behärskar och kan få ett bra resultat i. Själv skulle jag valt Indesign, som kanske är det allra lämpligaste programmet, men det är förstås inte alla som har tillgång till det och/eller lång erfarenhet av att använda det. Dock är Indesign ganska enkelt och intuitivt, speciellt om man behärskar PS eller annat CS-program.
 
Tidningen har ju redan sagt att de vill ha originalet som pdf. Det vill i princip alla tidningar, eftersom de har ett flöde som är uppbyggt på pdf och vet att pdf-original sällan krånglar, oberoende av vem de kommer från.

Om man gör originalet i PS eller Word har mindre betydelse, det viktigaste är väl att använda ett program som man behärskar och kan få ett bra resultat i. Själv skulle jag valt Indesign, som kanske är det allra lämpligaste programmet, men det är förstås inte alla som har tillgång till det och/eller lång erfarenhet av att använda det. Dock är Indesign ganska enkelt och intuitivt, speciellt om man behärskar PS eller annat CS-program.

Jag har inte ens nämnt InDesign i tråden med tanke på att TS skrev detta.

Drogen sa:
Lite Googlande säger InDesign men jag är inte intresserad av att installera och lära mig ett program till.

Så mitt tips är fortfarande att skapa annonsen i PS och spara i det filformat som annonsbladet nu vill ha den i.

Lycka till.
 
Jag vet precis hur det fungerar med PDF. Har arbetat i den grafiska industrin tillräckligt länge för att göra det.
Har därför också sett vad material gjort i Word kan ställa till med i slutänden. Man kan väl säga att jag upparbetat en aversion gentemot Word i dessa sammanhang.

Vi kan säkerligen enas om att Word som sådant inte är en Desktop Publishing programvara...

Men nog med utsvävningar nu som i grunden inte hjälper TS i sin frågeställning.

Absolut, håller med dig 110%.
Jag anser att TS skall ta det programmet han råkar ha och spara i pdf format.
Inte fundera på att hitta andra desktop program.
Om TS skulle börja jobba lite mer allvarligt med sådant här, finns både inDesign, Illustrator, etc.

OM något inte stämmer kommer tryckaren/tidningen att höra av sig.

TS:
Det enda med PDF i PS är att du kan strunta blankt i typsnitt. Då du lägger texten på bilden, kommer texten att bli bild och inte text.

I fallet att du använder annat program där du lägger bild och text för sig. Som t.ex. i word. Då blir det aktuellt med typsnitt lagrade i pdf.

Skapa alltså allt i den storlek du vill ha. Spara som pdf då den iaf bara innehåller bildinfo. Typsnittsinfo är alltså helt onödigt i det fallet.
 
Tack för feedback! Jag har i.o.f.s. CC så jag skulle kunna installera InDesign på en månads trial men jag är lite allergisk mot att installera mjukvaror som jag inte är säker på att jag behöver över lite tid. Jag känner mig bekväm med att göra layouten i rätt storlek och proportioner i PS så det få nog bli PS i alla fall. Sedan får väl annonsbladet höra av sig om det är något som inte passar.
 
Lyssna på Photosession. Det är rätt.
Jag skulle vilja säga att InDesign ( och QuarkXpress) är rätt intuitiva förutsatt att man har kunskaper om layout och typografiskt jobb.

Om du nu gör ditt original så kan du, efter att du placerat eventuella texter i ytan slå samman allt till ett lager. Exportera sedan som PDF tryckkvalitet. Bildupplösningen 300ppi talar för att det ska tryckas på bestruket papper. Sätt helst inte ljus text i magra vikter på mörka ytor om du kryper ner under 12p. På ren svart, cyan eller magenta är problemet mindre eftersom det bara är en tryckplåt inblandad i texten. Om det är dagstidningstryck är det petnoga med att måttet stämmer exakt på millimetern och att det är korrekt upplösning.
Tidningsutgivarna TU tillhandahåller ICC-profiler och joboptions som kan vara användbara. Bra information finns på deras hemsida.
Lycka till

PS. Har inte tryckeriet sagt något om vilken CMYK-profil du ska använda?
 
Nej, inget om någon CMYK-profil. Det är ett annonsblad som drivs med enkla medel i liten skala så jag tror inte de har så stor erfarenhet heller. Att PS sparar allt i "bildformat" även i PDF är ju logiskt. Det jag reagerade på var formuleringen "embeds subsets of all fonts, leaves color unchanged, and does not flatten transparency". Det fick mig att fundera på om typsnitt från ett textlager i en PS-fil ändå skulle hanteras annorlunda på något sätt.
 
Om du bara slår samman alla lager i PS innan du väljer att spara/exportera som PDF så har du ingen textinformation alls i filen att ta hänsyn till.

Lycka till.
 
OK, tack. Men om jag inte slår samman. Om jag sparar direkt till PDF, utan att slå samman alla lager, enligt beskrivningen för High Quality Print på Adobe som säger "This preset uses PDF 1.4, downsamples color and grayscale images to 300 ppi and monochrome images to 1200 ppi, embeds subsets of all fonts, leaves color unchanged, and does not flatten transparency". Sparas inte bilden enligt annonsbladets önskemål då? (Vi tar helst emot färdigt digitalt original i form av högupplöst PDF-fil med inkluderade typsnitt och bilder)
 
Vi tar helst emot färdigt digitalt original i form av högupplöst PDF-fil med inkluderade typsnitt och bilder

Denna mening är med all säkerhet skapad för dom som kommer med ett original från InDesign eller liknande programvara. Detta är också något du helt kan bortse ifrån om du skapar din annons på det sättet som beskrivits tidigare.

Jag skulle välja att slå ihop lagren för att göra det enkelt för mig i det här läget.

Gör du din annons så som det sagts så är ju de facto din annons helt enkelt en bild som inte innehåller någon form av redigerbar text. Inte heller innehåller den några lösa bilder det måste länkas till.
 
OK, tack. Men om jag inte slår samman. Om jag sparar direkt till PDF, utan att slå samman alla lager, enligt beskrivningen för High Quality Print på Adobe som säger "This preset uses PDF 1.4, downsamples color and grayscale images to 300 ppi and monochrome images to 1200 ppi, embeds subsets of all fonts, leaves color unchanged, and does not flatten transparency". Sparas inte bilden enligt annonsbladets önskemål då? (Vi tar helst emot färdigt digitalt original i form av högupplöst PDF-fil med inkluderade typsnitt och bilder)

Den långa meningen på engelska talar om vad PDF-generingen (PDF 1.4) gör om du jobbar med i ett layoutprogram. (Det finns andra PDF-inställningar med andra kravspecifikationer beroende på vad jobbet ska användas till. En PDF som ska användas i webb-sammanhang behöver till exempel inte alls de upplösningarna,)

Om du nu skulle välja att spara din text i lager, alltså som redigerbar text kommer PDF-inställningen för export se till att typsnitten bäddas in ( vilket bl.a, innebär att det går att redigera texten i en PDF med Acrobat Pro). PDF 1.4 vill att färgbilder och gråskalebilder ska vara i 300ppi och punktuppbyggda i 1200ppi, då blir det tillräckligt bra skärpa i bilderna för tryckmetoden.
Nackdelen med att slå samman textlagret med bilden är att man missar typsnittets maximala skärpa, varje tecken är ju som bekant en egen liten bezierkurva, skalbar i det oändliga och med den upplösning som rippen medger.
Specifikationen är med andra ord tydlig med vad den kräver.
Arbetar du i ett layoutprogram ( in Design) använder du antagligen preflight under arbetets gång och ser direkt när du snubblar över gränserna.

Så kontentan av denna långa tråd är att slå ihop det till en bild ( med en viss försämring i kantskärpan på bokstäverna) och sov lugnt. Men var petnoga med storleken.

Lycka till
 
Tackar för engagemanget. Har redan tidigare mailat för att bekräfta exakta mått på annonsen. En bild får det bli.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.