Annons

Biblioteket i Lightroom plötsligt i oordning

Produkter
(logga in för att koppla)

Perception52

Ny medlem
Vid import av bilder har jag varit noga med att hålla datumordning + kort beskrivning av vad varje import handlar om.
Funkade bra hela 2012 och 2013 (finns kvar i högra panelen) - vilket innebar att jag kunde följa nedladdnings-mönstret även i den vänstra panelen.
2014 hände något. Jag har plötsligt flera 2014-mappar i högra panelen, och bara en STOR mapp i vänstra panelen som heter "Alla bilder". Där finns allt - men mapparna som hör till respektive händelse är borta. I högra panelen ser det fortfarande bra ut i 2012 och 2013-mappen.

Det är säker jag som gjort något fel.
Finns det någon som känner igen detta? Eller finns det någon som kan rensa, mot betalning?

Tack! Per S

Vilken "flik" ?

Hej

Beror nog på vilken flik du har öppen i vänster panel, resp höger panel.
En skärmdump på hur de ser ut skulle förenkla ;-)
DÅ får du nog bättre råd från dom som är duktiga på LR.

ThomasR

Vid import av bilder har jag varit noga med att hålla datumordning + kort beskrivning av vad varje import handlar om.
Funkade bra hela 2012 och 2013 (finns kvar i högra panelen) - vilket innebar att jag kunde följa nedladdnings-mönstret även i den vänstra panelen.
2014 hände något. Jag har plötsligt flera 2014-mappar i högra panelen, och bara en STOR mapp i vänstra panelen som heter "Alla bilder". Där finns allt - men mapparna som hör till respektive händelse är borta. I högra panelen ser det fortfarande bra ut i 2012 och 2013-mappen.

Det är säker jag som gjort något fel.
Finns det någon som känner igen detta? Eller finns det någon som kan rensa, mot betalning?

Tack! Per S

Det är nog ställt utan allt tvivel att du ändrat något. Det går att med automatik få LR att organisera bilderna på olika vis. Du måste kommit åt en av dessa inställningar.
Det är nog ingen annan som kan lösa detta för dig. I så fall måste de ha tillgång till din dator med LR-katalogen, dina filer och LR själv för att ändra. Alltså köra datorn remote.

Titta först hur bilderna ligger lagrade i mappar på din hårddisk. Använd Finder eller Explorer och kika.
Ligger de rätt där så som du vill ha det är det inte så illa. I värsta fall har den helt organiserat om din struktur och mappar.
Gå till Import dialogen. Från File: import photos and video. Till höger ser du Destination. Det är här du valt att Organise in one Folder. Välj istället organise by date och sedan får du söka dig fram till hur du vill organisera det hela efter alternativen vad gäller datumformat.

Hej

]
Per:
Jag ska posta en dump när jag kommer till datorn.
Jag noterade att bilderna enligt högerpanelen inte ligger i Lightroom-foldern.
Som sagt, jag har säkert ändrat något omedvetet...
Mvh!
Per

Hej

]
Per:
Jag ska posta en dump när jag kommer till datorn.
Jag noterade att bilderna enligt högerpanelen inte ligger i Lightroom-foldern.
Som sagt, jag har säkert ändrat något omedvetet...
Mvh!
Per
Jag har lagt in skärmdumpar (2 st) som bilaga.
Mvh!
Per

Bilagor

• Screenshot 2014-06-20 18.14.20.jpg
    Screenshot 2014-06-20 18.14.20.jpg
    62.6 KB · Visningar: 72
  • Screenshot 2014-06-20 18.18.01.jpg
    Screenshot 2014-06-20 18.18.01.jpg
    64 KB · Visningar: 57
På en sådan liten skärmdump kan man inget läsa.
Lägg upp bilden någon annanstans, Dropbox tex.
Eller så förminskar du LR och sen tar skärmdumpen. Det är ju bara sidopanelerna som är av intresse.
Se även till att expandera mapparna så man ser allt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto