ANNONS
Annons

Bibliotek/filstruktur i Aperture 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas01

Medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt Mac och Aperture och lagt över min fotosamling i foldern "bilder" på macen.Strukturen är ÅR/Händelse (ex. 2008/Nyår; 2009/Midsommar etc) då jag inte fotar så vansinnigt mycket än.

Sen importerade jag bilder från min Canon som hamnade direkt i "Aperture biblioteket", men kom inte in i den nuvarande mappstrukturen i bildmappen på datorn.

Sen importerade jag 2010-foldern från datorn in i Aperture som nu syns i Aperture, men även ligger kvar i mappstrukturen i bildmappen på datorn...

Nu till min fråga: Hur ska man organisera bilderna på datorn respektive Aperture för att det ska vara konsekvent, lättöverskådligt och lättillgängligt? Till saken hör också att jag i mapparna har en hel del bilder (kategori festbilder) från vanlig digitalkamera som jag inte kommer redigera etc, så kanske inte behöver importera dem i Aperture? Hur har ni gjort det som använder Aperture?

Fråga 2: Hur lägger ni upp mapparna i Aperture, har ni en folder för år, under den ligger ett projekt för original samt ett album för redigerade bilder eller har ni separata foldrar för original resp. redigerade bilder...?

Förlåt om detta verkar högst elementärt, är nybörjare på såväl Mac, foto och Aperture....

Andreas
 
Kanske ett krasst tips men lägg ner din egna mappstruktur i Finder. Släpper du det tänket kommer du spara dig risk för problem i framtiden.

Importera allt till Apertures bibliotek och organisera efter tycke och smak i programmet, förslagsvis så som du organiserat i mappar tidigare. Om du har delat upp original och redigerade bilder kommer du visserligen få dubletter om du importerar allt. Alternativet är att du antingen bara importerar originalen och gör om alla justeringar i Aperture, eller bara importerar de färdigredigerade bilderna. Det är ju en fråga om bildmängder och hur mycket tid du vill lägga.

Aperture justerar lossless, förlustlöst om jag ska försöka översätta, vilket innebär att originalet är orört och tillgängligt hela tiden. Justeringarna sker i en metafil som berättar för Aperture vilka justeringar som gjorts och därmed hur bilden ska se ut när du tittar på den. Du kan när som helst skapa en ny version från ett original eller bara välja att justera en justering. Därför skulle jag välja, och gjorde så när jag började med Aperture, att importera originalen. Jag hade visserligen inte så stora mängder vilket gjorde det ganska enkelt.

Om du låter Aperture hänvisa till den struktur du har finns möjligheten/risken att du går in och gör ändringar där. Säg att du flyttar en bild, väljer att radera en annan och redigera en tredje i Photoshop. Aperture kommer inte gilla det och du kan få otrevliga problem.

Väljer du att låta Aperture sköta den biten anser jag att du endast blir av med risken att förstöra Apertures länkar till bilderna. Vill du flytta en bild, radera en annan och redigera en tredje i Photoshop gör du allt det i Aperture.

Organisationen i Aperture är väldigt flexibel och där väljer du helt efter tycke och smak. Använd projekt, smarta album eller mappar som du själv tycker funkar för dig.

Ang. din fråga om original och redigerade bilder är det som jag skrev ovan. Ett original gömmer sig bakom den redigerade bilden men finns hela tiden kvar orörd. Om du sen vill exportera bilder väljer du om det ska vara originalet eller versionen och om det ska vara okomprimerad TIFF eller en manglad och misshandlad jpeg på 480x360 px.
 
Tillägg.

Ett tips om hur jag använder smarta album och filtreringsfunktionerna.

Säg att jag har en större mängd bilder från ett tillfälle. Alla bilder importeras, sedan väljer jag med hjälp av färgmärkning snabbt ut de bilder som ska, eller kanske ska, redigeras. Efter det filtrerar jag bort de omärkta bilderna och sätter igång med redigeringen. De som efter denna andra granskning och redigering håller måttet får en ny färgmärkning.

Nu kan du göra en ny filtrering med avseende på denna nya färgmärkning och då visas bara de bilder du är nöjd med medan de andra är dolda men finns fortfarande kvar på samma plats.

Du kan också skapa ett smart album från detta, eller flera, projekt där du specificerar vilka bilder som ska sorteras ut baserat på en mängd kriterier.

Detta går ju självklart att göra med nyckelord och betyg.
 
Stort tack för snabbt svar! De flesta gamla bilder har inte redigerats, och kommer nog inte redigeras heller då det är av karaktären "semesterbilder med kompaktkamera"... Det är först nu jag har börjat leka lite med redigering och digital systemkamera.

Ok, men även om jag importerar bilderna från datorn till Aperture så finns ju mappen kvar i finder som jag förstår det medan de som importeras från kameran endast hamnar i Aperture biblioteket och inte synligt i finder? Då kommer jag ha bildmappar fram till 2009 och sen resten bara i Aperture? Spelar inte så stor roll för mig, bara jag förstår hur det funkar och kan vara konsekvent...

Mvh

Andreas
 
Ok, men även om jag importerar bilderna från datorn till Aperture så finns ju mappen kvar i finder som jag förstår det medan de som importeras från kameran endast hamnar i Aperture biblioteket och inte synligt i finder? Då kommer jag ha bildmappar fram till 2009 och sen resten bara i Aperture? Spelar inte så stor roll för mig, bara jag förstår hur det funkar och kan vara konsekvent...

Mvh

Andreas

Ja, så länge du väljer att importera till Aperture Library är mappen bilder i Finder "fri" dvs du kan göra hur och vad du vill med bilderna utan att detta påverkar Aperture. Det är i de fall man väljer "Store files in thier current location" man riskerar att hamna i bråk med Aperture.
 
Ja, så länge du väljer att importera till Aperture Library är mappen bilder i Finder "fri" dvs du kan göra hur och vad du vill med bilderna utan att detta påverkar Aperture. Det är i de fall man väljer "Store files in thier current location" man riskerar att hamna i bråk med Aperture.

Så då är det sparat som dubletter på datorn? Eller ska man importera dem till Aperture och sen deleta från finder...? Vill inte göra nåt drastiskt nu... :)
 
Så då är det sparat som dubletter på datorn? Eller ska man importera dem till Aperture och sen deleta från finder...? Vill inte göra nåt drastiskt nu... :)

Ja, då blir det dubletter. Det beror på hur mycket plats du har på hårddisken, backuper osv. Men låt åtminstone dina bilder ligga kvar i Finder ett tag tills du känner dig hemma i Aperture.
 
Intressant diskussion. Jag ställer ytterligare en fråga
Om man importerar till Aperture som sagts här så att Aperture får en egen originalfil då sparas väl dessa i någon mapp i filstrukturen under Apertures system mappar eller nått?
Eller kommer man inte åt detta i en Mac?
 
Intressant diskussion. Jag ställer ytterligare en fråga
Om man importerar till Aperture som sagts här så att Aperture får en egen originalfil då sparas väl dessa i någon mapp i filstrukturen under Apertures system mappar eller nått?
Eller kommer man inte åt detta i en Mac?

I mappen Bilder finns en fil som heter Aperture Library. Det är en stor fet klump, eller på macspråk ett paket, med bilder. Kort och enkelt sagt kan man säga att det är en mapp du inte kommer in i på vanligt sätt.

Högerklickar du på den och väljer "visa paketets innehåll" kommer du dock in i paketet och ser hur Apertures struktur ser ut.

Och här passar det kanske med en varning; rör ingenting överhuvudtaget. Gör du bort dig kan du paja hela paketet och du får återställa från den backup du förhoppningsvis har.

I mappen Masters i paketet finns alla originalfiler sorterade under år och sedan efter år, månad, dag. Sen hittar du även lite databasfiler, previews, thumbnails osv.

Det kan vara bra att känna till att man kan lyfta bilderna ur Aperture bakvägen på detta sätt om man av någon anledning skulle vilja eller behöva det.

Men återigen, rör ingenting om du inte vet vad du gör.
 
OK! Tack för svaret Kalle.
Att röra nån fil är ju inte bra men om man av någon anledning ändå vill kopiera dessa filer så finns ju då möjligheten.
//Lasse
 
Filer och dubletter?

Lånar tråden lite och hoppas få svar trots det var ett tag sen den var aktiv.
Men har nu insett att om man väljer iphoto eller apeture 3 så lägger programen upp det så att orginalet finns alltid kvar, Men nu när jag importerat några album från iphoto till apeture så gör det dubletter av i prinicip alla bilder, alla bilder om är tagna i "porträtt" läge anses som en redigerad fil och då finns också orginalet kvar i "landskaps" läge. Detta stör mig, dels för att det kommer upp 2 bilder av alla bilder i albumet, och att ett album tar 2 gånger så mycket plats än vad det skulle. kan man inte ändra någonstans att man bara har kvar det redigerade bilden? att programet tar bort orginal bilden om man redigerar dem? det tar ju så sjukt mycket plats och är otroligt drygt om båda orginal och redigerad bild syns hela tiden =S

eller har ni några andra smarta tips?


MVh Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.