Annons

Bevel&Emboss / Avfasning & Relief i Indesign?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Hej!
Smyger in en Indesignfråga, lite kopplad till PS, som någon säkert kan upplysa mig om;

Jag har tidigare gjort mina fotoboks-uppslag i PS, och ibland använt Bevel & Emboss -Inner bevel (Avfasning och relief - Inre avfasning) på text med ett fint resultat - en riktigt snygg 3D-effekt på texten. När jag försöker göra samma sak i Indesign får jag inte alls samma resultat, bara lite grova skuggningar på bokstäverna som knappast ger någon effekt alls. Har testat och googlat mig gråhårig.. :)

Någon som har ett tips?
 
Hej!
Smyger in en Indesignfråga, lite kopplad till PS, som någon säkert kan upplysa mig om;

Jag har tidigare gjort mina fotoboks-uppslag i PS, och ibland använt Bevel & Emboss -Inner bevel (Avfasning och relief - Inre avfasning) på text med ett fint resultat - en riktigt snygg 3D-effekt på texten. När jag försöker göra samma sak i Indesign får jag inte alls samma resultat, bara lite grova skuggningar på bokstäverna som knappast ger någon effekt alls. Har testat och googlat mig gråhårig.. :)

Någon som har ett tips?

Nu har jag inte jobbat med indesign sedan Hedenhös. Men är det inte så att den typen av mer bildinriktad typografi får du göra i PS, för att sedan importera som ett bildelement i indesign?
 
Nu har jag inte jobbat med indesign sedan Hedenhös. Men är det inte så att den typen av mer bildinriktad typografi får du göra i PS, för att sedan importera som ett bildelement i indesign?

Skulle förstås kunna skapa varje textrad som ska ha en effekt i ps, och sedan montera text för text i Indesign, men det känns bökigt.. I synnerhet om nu funktionen finns även i Indesign, som demonstreras här t.ex.

Men jag tror jag hittade rätt, är åtminstone på god väg, det var defaultinställningarna för effekten som var helt uppåt väggarna. (den nedre bilden visar effekten i PS i runda slängar som jag vill efterlikna i Indesign)
 

Bilagor

  • testtext.jpg
    testtext.jpg
    54.5 KB · Visningar: 45
  • test ps2.jpg
    test ps2.jpg
    69.3 KB · Visningar: 49
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.