Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bevaka Mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

rogert

Aktiv medlem
Är det någon som känner till om det går att bevaka mappar i photoshop?

Så att om jag droppar en fil via ftp/nätverket till en lokal mapp så körs det ett script på den filen.

Om jag använder mig av wifi anslutning på kameran skulle det vara guld värt om man fick automation på inladdade bilder.

läst lite om att det skulle fungera i mac med en applikation som hette automate, men söker något till PC

eller känner ni till något annat bildredigeringsprogram som fixar det??

/Roger

Funnit en lösning som är klockren.

Så om någon vill ha supersnabb bildleverans till kund/webbgalleri/bildredaktör för en billig peng kommer här ett tips

Jag kopplar kameran till min bärbara dator med en usb-kabel.
Programvaran DSLR-Remote-pro känner av det och ansluter till kameran.

Så fort jag tar en bild hamnar den i en mapp i datorn, nu ligger ett program som heter jpegsizer och bevakar den mappen, detta program använder jag enbart för att skala ner mina filer så dom passar till webbalbum direkt, skall man överföra högupplöst skippar man detta program

sista programet i kedjan jag använder heter folderftp, det bevakar mappen med nerskalade bilder och tankar upp dessa på valfri ftp-server.

Själv har jag ett dynamiskt webbalbum som bara fyller på allteftersom bilderna ramlar in.

kräver dock att man inte knäpper massa skit för man hinner ju inte stoppa bilderna som ramlar iväg, ska man plåta så tar man bara ur kabeln en liten stund.

bärbara har jag i ryggan med mobilt bredband och batteriet räcker dryga +timmen med locket stängt(skärm avslagen).

take it or leave it..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar